Przejdź do głównej zawartości

4. Pojedynek: McLaren M23 1974 vs MCL35 (2020)

    Ostatnio do mojej kolekcji modeli bolidów w skali 1:43 dołączył samochód Emersona Fittipaldiego z sezonu 1974: biało-czerwony McLaren M23. Moją uwagę od razu przykuły nie tylko inne niż obecnie barwy maszyny brytyjskiego zespołu, ale przede wszystkim dziwny z perspektywy dzisiejszego kibica kształt konstrukcji - ale o tym za chwilę.

    Wspomnianego mclarena (którego produkowano już od 1973 roku) porównam z ostatnim wytworem stajni z Woking, bolidem MCL35.

   Pierwsza różnica między samochodami to oczywiście silniki. M23 napędzany był jednostką produkcji Ford Cosworth DFV (notabene to silnik z największą liczbą tytułów mistrzowskich w F1). Warto powiedzieć, że Ford widniał wtedy w nazwach prawie wszystkich ekip jeżdżących w 1974 roku. Model McLarena z 2020 posiadał zaś silnik Renault. Francuski producent w ostatnim rozegranym sezonie dostarczał jednostki napędowe właśnie McLarenowi i swojemu zespołowi. Pierwszym wnioskiem jaki się nasuwa jest to, że w MCL35 nie korzystano z usług najbardziej konkurencyjnego dostawcy jakim można by analogicznie do Forda nazwać dziś Mercedesa, jednak nie znaczy to, że znacznie gorszego - pokazała to choćby klasyfikacja konstruktorów po wspomnianym sezonie (McLaren i Renault kolejno 3. i 5. lokata; silniki Mercedesa: Mercedes [1. miejsce], Racing Point [4.], Williams [10.]).

    Objętość skokowa M23 i MCL35 jest oczywiście inna z uwagi na zmieniające się na przestrzeni lat przepisy. 2993 cm3 do dzisiejszych 1600 cm3 to na pierwszy rzut oka jak porównywać Audi A6 3.0 TDI quattro S-line do Skody Rapid Spaceback 1.6 TDI (którym sama jeżdżę:), ale już patrząc na moc wytwarzaną przez współczesne jednostki silnikowe nie powinno się traktować ich objętości jako jedynego i bezwzględnego kryterium porównawczego. Moc wyjściowa starego reprezentanta brytyjskiej stajni wynosiła 460 bhp (466 KM). MCL35 według deklaracji producenta silnika posiadał minimum 950 bhp (963 KM) - to liczba dwukrotnie większa, kosmiczna nawet na papierze. Nie można też zapomnieć o tym, że ostatni mclaren posiadał oczywiście system ERS, którego podsystemy odzyskujące energię z hamowania oraz ciepła gazów wydechowych pozwalają na wytworzenie dodatkowej mocy.

    Warto też zwrócić uwagę na maksymalną prędkość obrotową. W starym mclarenie wynosiła ona 10 500 obrotów/min., w zeszłym sezonie było to 15 000 obrotów/min. Inna była też liczba cylindrów. McLaren M23 miał ich aż 8, natomiast jednostka napędowa MCL35 ograniczona była przepisami do 6. Układ V6 jest np. cichszy niż popularny kiedyś V8. Kolejną różnicą wymagającą uświadomienia jest fakt, że w samochodzie Fittipaldiego była zamontowana manualna skrzynia biegów, dziś standardem jest półautomatyczna, sekwencyjna, gdzie za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą zmiana biegu trwa dosłownie milisekundy. Znowu w tym miejscu można zobaczyć jak dynamiczną dziedziną sportu pod względem regulaminowym i technologicznym jest Formuła 1. Widać też nieustanną pracę inżynierów zmierzającą ku coraz lepszym efektom na torze i w jego otoczeniu.

      Ciekawostką może być materiał, z którego zbudowany był w latach 70-tych monokok M23 - aluminium. Dziś to nie do pomyślenia, zwłaszcza jak w minionym sezonie widzieliśmy "wybuchowy" wypadek Romaina Grosjeana na torze w Bahrajnie. Monokok bolidów, w tym MCL35, to kompozyt z włókna węglowego. Tworzywo to jest w porównaniu do aluminium lżejsze, ma niską gęstość własną. Cechuje się też sztywnością oraz wytrzymałością, łatwo się je obrabia, praktycznie nie zmienia ono wymiarów pod wpływem temperatury. Są to niezmiernie ważne cechy w budowie monokoku, który ma za zadanie m.in. ochraniać zbiornik paliwa oraz - co najważniejsze - kokpit kierowcy w razie wypadku. Jeśli więc mielibyśmy patrzeć na samo serce konstrukcji bolidu, to już można wywnioskować, że dzisiejsze maszyny są na pewno bezpieczniejsze, zwłaszcza z obowiązkowym od 2018 roku tytanowym Halo.

    Wąski nos MCL35 zakończony jest pałąkiem podtrzymującym stopniowane przednie skrzydło. Wobec spłaszczonego, a więc szerokiego nosa bolidu M23, niejako wcinającego się w płaski wręcz przedni spojler, braku podłogi, wysokiego airboxa oraz widocznych między siedzeniem kierowcy a tylnymi kołami elementów silnika młodszy mclaren jest konstrukcją ze znacznie bardziej skomplikowaną aerodynamiką, gdzie widać dbałość o funkcjonalność każdego detalu.

    Biało-czerwone malowanie M23 wynikało oczywiście z kolorystyki loga dwóch sponsorów zespołu: Texaco oraz Marlboro. Moim zdaniem bardziej intrygująca powłoka należy do MCL35: nawiązująca do tradycji zespołu przez połączenie barw wybranych przez samego założyciela ekipy. Poza tym pomarańczowy i niebieski kolor na jednym aucie jest wyraźne na torze, co było według ekipy z Woking jednym z celów wybrania tego malowania.

    Które auto było lepsze? McLaren dzięki bolidowi M23 zdobył mistrzostwo konstruktorów oraz kierowców w sezonie 1974. MCL35 pozwolił brytyjskiej stajni trafić na najniższy stopień podium klasyfikacji zespołowej oraz uzyskać drugie i trzecie miejsce tylko w dwóch wyścigach 2020 roku. Osobiście wybrałabym jednak MCL35 - czułabym się w nim bezpieczniej. Ale to moje zdanie...

----------------------------------------------------

korzystałam z :

- www.formula1.com

- https://www.f1-fansite.com/pl/f1-news/what-are-f1-inventions-on-road-cars/

- https://motohigh.pl/2020/11/30/f1-bolid-szczegoly-ile-pali-ile-kosztuje/

- https://www.ultimatecarpage.com/spec/330/McLaren-M23-Cosworth.html

http://www.grandprixhistory.org/mclar23.htm

https://www.mclaren.com/racing/heritage/cars/

- https://www.mclaren.com/racing/heritage/cars/1974-formula-1-mclaren-m23/

- https://www.mclaren.com/racing/2020/car-launch/mclaren-mcl35-technical-specification/

- https://www.mclaren.com/racing/2020/car-launch/mclaren-reveals-mcl35-world/ 

- https://autokult.pl/26033,audi-a6-limousine-3-0-tdi-quattro-s-line-test-opinia-spalanie-cena,all

-https://www.auto-swiat.pl/testy/skoda-rapid-spaceback-16-tdi-bez-usterek-ale-z-przygodami-test/1zgd6fy

- https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_M23

- https://pl.wikipedia.org/wiki/Texaco

- https://pl.wikipedia.org/wiki/Marlboro

- https://pl.wikipedia.org/wiki/McLaren_M23

- https://www.f1technical.net/f1db/cars/1076/mclaren-mcl35

- https://www.v10.pl/narzedzia/Kalkulator,mocy,kW,na,KM,BHP,15.html

- http://warsztat.castrol.pl/blog-post/co-jest-wazniejsze-moc-czy-moment/

- https://www.redbull.com/pl-pl/silniki-w-formule-1-ciekawostki-historia

- https://www.redbull.com/pl-pl/8-technologii-ktore-zmienily-f1

- http://carspector.com/car/McLaren/040832/

- https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/f1-gp-bahrajnu-romain-grosjean-po-groznym-wypadku/1ygbpjc

- http://www.dexcraft.pl/blog/technologia-kompozytow/aluminium-wlokno-weglowe-porownanie-materialow/

- https://www.cyrkf1.pl/podwozie-oraz-monokok-bolidu-f1/

- https://motohigh.pl/2020/10/30/f1-halo-historia-szczegoly/

- https://f1.dziel-pasje.pl/F1_news-17174-ERS_czyli_mocniejszy_KERS_w_F1.html

- https://www.cyrkf1.pl/wazne-nowosci-techniczne-w-mclarenie-i-racing-point/

- https://www.mclaren.com/racing/2020/car-launch/spot-the-difference-mcl34-mcl35/

- https://www.motorsport.com/f1/news/mclaren-spanish-gp-1976-controversy/4787390/

Komentarze