Przejdź do głównej zawartości

8. Pojedynek #2: Mercedes W07 vs Mercedes W10 - osiągnięcia


        W zeszłym roku Hamilton nazwał bolid W11 najlepszym mercedesem, jaki stajnia z Brackley do tej pory skonstruowała. Ponieważ, jak już wcześniej wspominałam, sezon 2020 był krótszy z uwagi na panującą pandemię, chciałam zestawić ze sobą dwa inne bolidy spod znaku Srebrnej Strzały. 

   Klucz porównania leży po pierwsze w postaci partnerów zespołowych obecnego siedmiokrotnego mistrza świata. W szranki ustawiłam W07, w którym Nico Rosberg zdobył mistrzowski tytuł, oraz bolid W10 - tą maszyną Valtteri Bottas wykręcił dotychczas swój najlepszy sezon w karierze (szerzej o tym: post nr 6). Drugim kryterium była liczba zdobytych punktów przez obu zawodników Mercedesa w sezonie. Dzięki obu wspomnianym bolidom stajnia zdobyła największą liczbę punktów w okresie swojej bezprecedensowej dominacji wśród konstruktorów (2014-2020). Pokazuje to poniższa tabelka:

Tab. 1. Punkty zdobyte przez Mercedesa w klasyfikacji konstruktorów

sezon

liczba punktów zdobytych przez Mercedesa

bolid

2014

701

W05 Hybrid

2015

703

W06 Hybrid

2016

765

W07 Hybrid

2017

668

W08 EQ Power +

2018

655

W09 EQ Power +

2019

739

W10 EQ Power +

2020

krótki sezon - pandemia COVID-19


573

W11 EQ Performance

na podst. www.formula1.com oraz https://www.mercedesamgf1.com/en/heritage/silver-arrows/


    Sezony 2016 i 2019 łatwiej też porównać z uwagi na tę samą łączna liczbę wyścigów. Oglądaliśmy wtedy po 21 zmagań kierowców na torze. 

    Na 765 punktów zdobytych przez stajnię Mercedesa w 2016 roku złożyły się wyrównane dorobki Rosberga i Hamiltona (kolejno 385 i 380 oczek). Dało to 297 punktów przewagi nad drugim Red Bullem. Przewaga ta była większa niż ta zgromadzona łącznie przez Bottasa i Lewisa w kokpicie W10, kiedy to bolidy Ferrari zostały pobite różnicą 235 punktów. Wtedy ogólna liczba oczek zdobyta przez zawodników Toto Wolffa była również niższa w porównaniu do zaciętej rywalizacji wewnętrznej z 2016 roku (739 oczek wyjeżdżonych W10).

   Maszyna duetu Rosberg-Hamilton pozwoliła na wykręcenie 9 najszybszych okrążeń w całym sezonie. Lewis i Bottas zdobyli zaś tę samą ilość najlepszych kółek w sezonie 2019. W obu przypadkach zwycięzca tej kategorii współzawodnictwa na torze osiągał 6 takich okrążeń oraz zostawał mistrzem świata (Rosberg - 2016, Hamilton - 2019). W tym momencie nie można więc jasno stwierdzić, który bolid Mercedesa był lepszy. Oba konstrukty stajni z Brackley dawały zatem podobne rezultaty, a potwierdza to też np. analogiczny, wysoki poziom jazdy i doświadczenia kierowców Mercedesa.

  Warto zwrócić uwagę na zdobywanie pole position. W przypadku W07 Mercedes zdobył łącznie aż 20 pierwszych miejsc startowych na 21 wyścigów (co ciekawe wicemistrz z 2016 roku Hamilton zdobył ich więcej, bo 12). Rewelacyjna moc osiągów bolidu - każdy zespół chciałby posiadać taki samochód na kwalifikacje, które przecież potrafią ustawić kierowcy cały niedzielny wyścig.  O połowę gorzej, jeśli w ogóle można tak powiedzieć, spisywał się pod tym względem W10. W tej Srebrnej Strzale Hamilton i Bottas po pięć razy ustawiali się w pierwszej linii na starcie wyścigu. 

   Nie chcę zagłębiać się w szczegóły techniczne, natomiast warto w tym miejscu przypomnieć, jak bardzo przez te właściwie trzy sezony zmieniły się przepisy techniczne. Jednym z parametrów mającym wpływ na wyniki samochodu jest oczywiście ogólna waga. W07 Hybrid miał 702 kg, zaś W10 EQ Power+ już 743 kg. Inaczej pracuje się z cięższym autem, chodzi np. o pracę opon. Jest to więc element mający przełożenie na generalne wyniki maszyny. Nie umniejsza to jednak zdolnościom auta Mercedesa sprzed dwóch sezonów.

   Oprócz pole position to same wyścigi wskazują na lepsze osiągnięcia ekipy Wolffa z 2016 roku. Lekko ponad 90% wygranych wyścigów (19/21 zawodów) w porównaniu do prawie 72% duetu Hamilton-Bottas robi niemałe wrażenie. 

   Można by zarzucić, że Bottas nie jest kierowcą z umiejętnościami czy charakterem na torze Nico Rosberga, bo przy podobnej liczbie wygranych Hamiltona (kolejno 10 i 11), na tle Nico (9 wygranych w sezonie 2016) Fin w 2019 roku wyglądał blado (4). Jednak nie odmówię Bottasowi talentu sportowego zważywszy na to, że po ostatnim GP na Imoli w 2021 nadal posiada identyczną liczbę miejsc na podium w F1 jak Rosberg.

  Wracając do zawodów na torze, w 2016 roku dwa mercedesy W07 zdobyły dublet podium aż trzynastokrotnie, w tym 8 razy obaj kierowcy srebrnych bolidów stawali raz kolejno na pierwszym i drugim miejscu. Nie mniejsze sukcesy osiągnięto dzięki obu bolidom W10, kiedy to taki dublet Bottas i Hamilton wykręcili 14 razy, w tym dziewięciokrotnie w wariancie pierwszy i drugi.

   Jeśli chodzi o gorsze wyniki, to najsłabszą lokatą osiągniętą w samochodzie z 2016 roku było 7. miejsce Hamiltona w Chinach i takie samo Rosberga na torze w Monaco. W 2019 roku było nieco słabiej: Bottas był ósmy na Hungaroringu, wyścig wcześniej Hamilton zakończył rywalizację na dziewiątej pozycji w GP Niemiec. Mercedesy słabo też wypadły w Brazylii (m.in. 7. lokata Lewisa).

    Ostatnim kryterium w tej analizie porównawczej będzie liczba DNF-ów. W 2016 zobaczyliśmy trzykrotnie srebrny bolid nie skończył wyścigu (dwa DNF-y zaliczono w słynnej kolizji Rosberga i Hamiltona w Hiszpanii), ale już w Malezji Hamiltonowi zaczęła płonąć jednostka napędowa. Toteż nie można powiedzieć, żeby W07 był specjalnie awaryjny. Młodsza generacja mercedesa tylko dwa razy pojawiła się w tabeli wyników jako DNF - raz Bottas uderzył w bandę na GP Niemiec, następnie Valtteri miał problem z silnikiem w Brazylii.

    Nie można więc jednoznacznie stwierdzić, który bolid był lepszy. Wprawdzie W07 ma statystycznie lepsze osiągnięcia, ale nie są one tak bardzo różniące się od maszyny z 2019 roku. Mercedes zbudował doskonałe samochody, a kierowcy zrobili co do nich należało - wygrywali to, co mogli. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

korzystałam:

tabele i statystyki na www.formula1.com

https://swiatwyscigow.pl/artykuly/historia/slynne-wyscigi/19596-slynne-wyscigi-grand-prix-hiszpanii-2016

Przemysław Borys, "Fizyka Formuły 1" [na:] http://www.foton.if.uj.edu.pl/documents/12579485/ba596cd7-3d9e-454f-aa1c-9c929a1c9762

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/grand-prix-malezji-2016-plonacy-i-wsciekly-hamilton/90xcqm7

https://eurosport.tvn24.pl/f1,116/f1-gp-brazylii-2019-wyniki-wyscigu-formuly-1-grand-prix-brazylii,986164.html

https://www.cyrkf1.pl/ricciardo-wygrywa-zaskakujace-gp-malezji-2016/

https://eurosport.tvn24.pl/f1,116/f1-gp-niemiec-2019-wyniki-wyscigu-i-klasyfikacja-generalna-formula-1,956538.html

https://www.mercedesamgf1.com/en/heritage/silver-arrows/f1-w10-eq-power/

https://www.mercedesamgf1.com/en/heritage/silver-arrows/f1-w07-hybrid-2/

https://pl.motorsport.com/f1/news/w11-najlepszym-mercedesem/4837897/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_system%C3%B3w_punktacji_Formu%C5%82y_1

https://www.facebook.com/Formula1/photos/1923286857828287

https://www.f1fanklub.pl/2020/02/dlaczego-bolidy-sa-coraz-ciezsze.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_zdobywc%C3%B3w_podium_w_Formule_1

https://www.mercedesamgf1.com/en/heritage/silver-arrows/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Valtteri_Bottas

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nico_Rosberg

Komentarze