Przejdź do głównej zawartości

13. Tor Spa-Francorchamps: kompendium zdobywców (1950-1969)

    Przed nami wyścig na belgijskim torze Spa-Francorchamps. Tor ten jest od początku startów Formuły 1 jest świadkiem niezwykłości królowej motorsportu. Zobaczmy, jaką historię napisali uczestnicy wyścigów w tymże miejscu - dziś lata 1950-1969.

Tab. 1. Lata 50.-te

# wyścigurokpole positionkwalifikacjezwycięzcanajszybsze okrążenieczas f
51950Nino Farina4:37.0J. M. FangioNino Farina4:34.1
31951J. M. Fangio4:25.0Nino FarinaJ. M. Fangio4:22.1
31952Alberto Ascari4:37.0Alberto AscariAlberto Ascari4:55.0
41953J. M. Fangio4:30.1Alberto AscariJose Froilan Gonzalez4:34.0
31954J. M. Fangio4:22.1J. M. FangioJ. M. Fangio4:25.5
41955Eugenio Castellotti4:18.1J. M. FangioJ. M. Fangio4:20.6
51956J. M. Fangio4:09.8Peter CollinsStirling Moss4:14.7
-1957-----
51958Mike Hawthorn3:57.1Tony BrooksMike Hawthorn3:58.3
-1959-----

źródło: opracowanie własne na podstawie tabel na www.formula1.com

    Grand Prix Belgii odbywało się tu od 1950 roku, z wyjątkiem lat 1957 i 1959, kiedy tor Spa nie znalazł się w kalendarzu mistrzostw F1. Belgia była wyścigiem z początku sezonu, najczęściej stanowiła trzeci lub piąty cel wyścigowych zmagań kierowców. Jeśli chodzi o kwalifikacje, to w omawianej dekadzie królem pole position można obwołać Juana Manuela Fangio, który na osiem rozegranych tu zawodów, wygrał czterokrotnie przedwyścigową rywalizację. Najszybszymi kwalifikacjami popisał się kierowca Ferrari Mike Hawthorn w 1958 roku, który zszedł poniżej czterech minut. Warto zwrócić uwagę na rok 1955, gdzie pole position zdobył Eugenio Castellotti. Tym samym został on najmłodszym zwycięzcą kwalifikacji w królowej motorsportu. Dokonał tego wyczynu jadąc samochodem Scuderii Lancia, a konkretnie modelem D50. Niestety, nie ukończył samego wyścigu z powodu awarii skrzyni biegów. 

   W latach pięćdziesiątych najczęściej na Spa wygrywali Fangio (trzy razy) i Alberto Ascari (dwukrotnie). Trzeba zauważyć, że zwycięzca pole position wygrywał w omawianym okresie tylko dwa razy. Udało się to ponownie Ascariemu w roku 1952 (był to mistrzowski sezon Włocha) oraz Argentyńczykowi Juanowi Fangio w 1954 za kierownicą maserati. Zwycięzcą wyścigu na belgijskim torze w 1958 został Tony Brooks z zespołu Vanwall. Właśnie w tymże roku brytyjska stajnia została pierwszym mistrzem świata konstruktorów w Formule 1, górując nad Ferrari.

       Jeśli chodzi o wykręcenie najszybszego okrążenia, sztuka ta udawała się Fangio trzy razy (w tym w 1954 i 1955 wygrywał tu wyścig). Egzotycznym nazwiskiem w powyższej tabeli okraszonej nazwiskami mistrzów F1 jest na pewno Jose F. Gonzalez jeżdżący w 1953 dla stajni Maserati. Kierowca pozostał znany głównie z tego, że dwa lata wcześniej jako pierwszy wygrał grand prix dla stajni Enzo Ferrariego. W kategorii najszybszego okrążenia trzeba tu zaznaczyć, że w 1958 roku Mike Hawthorn choć nie wygrał w Belgii, to udało mu się tak jak w czasówce wykręcić kółko poniżej czterech minut.

Tab. 2. Lata 60.-te

# wyścigurokpole positionkwalifikacjezwycięzcanajszybsze okrążenieczas f
51960Jack Brabham3:50.0Jack BrabhamPhil Hill/Jack Brabham/Innes Ireland3:51.9
31961Phil Hill3:59.3Phil HillRichie Ginther3:59.8
31962Graham Hill3:57.0Jim ClarkJim Clark3:55.6
21963Graham Hill3:54.1Jim ClarkJim Clark3:58.1
31964Dan Gurney3:50.9Jim ClarkDan Gurney3:49.2
31965Graham Hill3:45.4Jim ClarkJim Clark4:12.9
21966John Surtees3:38.0John SurteesJohn Surtees4:18.7
41967Jim Clark3:28.1Dan GurneyDan Gurney3:31.9
41968Chris Amon3:28.6Bruce McLarenJohn Surtees3:30.5
-1969-----
źródło: opracowanie własne na podstawie tabel na www.formula1.com

    W lata sześćdziesiątych tylko raz nie odbyło się GP Belgii: Spa zabrakło w rozgrywkach sezonu 1969. Omawiany okres to wkroczenie nowego pokolenia kierowców do stawki. Mamy tu przejawy ponadprzeciętnych talentów takich jak Jim Clark, Graham Hill czy John Surtees. W kategorii pole position najlepszym zawodnikiem był Brytyjczyk Graham Hill, któremu sztuka wygrania kwalifikacji udała się trzykrotnie. Jednak za każdym razem, gdy kierowca BRM przodował na starcie wyścigu, triumfy odnosił Jim Clark - niepokonany na Spa-Francorchamps przez cztery lata z rzędu (1962-1965).
     
    Fot. 1. Jim Clark (GP Belgii 1963)
źródło:https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/1000th-race/Clark%2063%20logo%20ALTERNATIVE.jpg [data dostępu: 26.08.2021]

    Wracając jeszcze do przedwyścigowych zmagań, to właśnie Clark w 1967 roku odnotował najszybszy czas kwalifikacji w tejże dekadzie. Szkot wykręcił też trzy razy najlepsze okrążenie wyścigu. Godne zauważenia jest to, że formułowy hat-trick (pole position, wygrana oraz najszybsze okrążenie) zapisał przy swoim nazwisku Jack Brabham w 1960 oraz John Surtees w sezonie 1966. Na torze Spa dobrze też czuł się Dan Gurney. Zawodnik Brabham Climax w 1964 roku wykręcał najszybsze czasy w stawce. Choć wyścigu wtedy nie ukończył, to wrócił po zwycięstwo w 1967 roku, ale już jako kierowca Eagle Weslake. Rok później w Belgii triumfował Bruce McLaren, jadący w aucie zespołu z własnym nazwiskiem, ale napędzanym silnikiem Forda.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

korzystałam:

http://motorsport24.pl/formula-1/20-faktow-ktore-musisz-wiedziec-o-spa-francorchamps/

https://www.motorsportmagazine.com/database/drivers/eugenio-castellotti/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Eugenio_Castellotti

https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Belgii_1955

https://pl.wikipedia.org/wiki/Vanwall

https://www.f1wm.pl/news/29524

https://pl.wikipedia.org/wiki/Graham_Hill

www.formula1.com

Komentarze