Przed nami wyścig na belgijskim torze Spa-Francorchamps. Tor ten jest od początku startów Formuły 1 jest świadkiem niezwykłości królowej motorsportu. Zobaczmy, jaką historię napisali uczestnicy wyścigów w tymże miejscu - dziś lata 1950-1969.
Tab. 1. Lata 50.-te
źródło: opracowanie własne na podstawie tabel na www.formula1.com
Grand Prix Belgii odbywało się tu od 1950 roku, z wyjątkiem lat 1957 i 1959, kiedy tor Spa nie znalazł się w kalendarzu mistrzostw F1. Belgia była wyścigiem z początku sezonu, najczęściej stanowiła trzeci lub piąty cel wyścigowych zmagań kierowców. Jeśli chodzi o kwalifikacje, to w omawianej dekadzie królem pole position można obwołać Juana Manuela Fangio, który na osiem rozegranych tu zawodów, wygrał czterokrotnie przedwyścigową rywalizację. Najszybszymi kwalifikacjami popisał się kierowca Ferrari Mike Hawthorn w 1958 roku, który zszedł poniżej czterech minut. Warto zwrócić uwagę na rok 1955, gdzie pole position zdobył Eugenio Castellotti. Tym samym został on najmłodszym zwycięzcą kwalifikacji w królowej motorsportu. Dokonał tego wyczynu jadąc samochodem Scuderii Lancia, a konkretnie modelem D50. Niestety, nie ukończył samego wyścigu z powodu awarii skrzyni biegów.
W latach pięćdziesiątych najczęściej na Spa wygrywali Fangio (trzy razy) i Alberto Ascari (dwukrotnie). Trzeba zauważyć, że zwycięzca pole position wygrywał w omawianym okresie tylko dwa razy. Udało się to ponownie Ascariemu w roku 1952 (był to mistrzowski sezon Włocha) oraz Argentyńczykowi Juanowi Fangio w 1954 za kierownicą maserati. Zwycięzcą wyścigu na belgijskim torze w 1958 został Tony Brooks z zespołu Vanwall. Właśnie w tymże roku brytyjska stajnia została pierwszym mistrzem świata konstruktorów w Formule 1, górując nad Ferrari.
Jeśli chodzi o wykręcenie najszybszego okrążenia, sztuka ta udawała się Fangio trzy razy (w tym w 1954 i 1955 wygrywał tu wyścig). Egzotycznym nazwiskiem w powyższej tabeli okraszonej nazwiskami mistrzów F1 jest na pewno Jose F. Gonzalez jeżdżący w 1953 dla stajni Maserati. Kierowca pozostał znany głównie z tego, że dwa lata wcześniej jako pierwszy wygrał grand prix dla stajni Enzo Ferrariego. W kategorii najszybszego okrążenia trzeba tu zaznaczyć, że w 1958 roku Mike Hawthorn choć nie wygrał w Belgii, to udało mu się tak jak w czasówce wykręcić kółko poniżej czterech minut.
Tab. 2. Lata 60.-te
źródło:https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/1000th-race/Clark%2063%20logo%20ALTERNATIVE.jpg [data dostępu: 26.08.2021]
korzystałam:
http://motorsport24.pl/formula-1/20-faktow-ktore-musisz-wiedziec-o-spa-francorchamps/
https://www.motorsportmagazine.com/database/drivers/eugenio-castellotti/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eugenio_Castellotti
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Belgii_1955
https://pl.wikipedia.org/wiki/Vanwall
https://www.f1wm.pl/news/29524
https://pl.wikipedia.org/wiki/Graham_Hill
www.formula1.com
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.