Zapraszam na drugą część analiz dotyczących najlepszych kierowców na belgijskim torze. Tym razem przejrzymy okres 1970-2000. Niestety na sezony 2001-2020 zabraknie mi czasu, ale historia współczesnej F1 jest częściej przywoływana przez komentatorów niż coraz starsze z perspektywy lat wyścigi. Niech ten wpis będzie ukłonem w stronę tamtejszych legend królowej motorsportu.
Tab. 1 Lata 1970-2000 na torze Spa-Francorchamps
źródło: opracowanie własne na podstawie tabel na: www.formula1.com
W tabeli wyróżnia się dość długi okres, gdy GP Belgii nie było przeprowadzane na torze Spa-Francorchamps. Chodziło o względy bezpieczeństwa, którego tor właściwie nie zapewniał. Słowa Jima Clarka są tego potwierdzeniem: "Spa nie wymaga od kierowcy niczego szczególnego. Potrzebne są tylko jaja ze stali i brak układu nerwowego". Zawody przeniesiono w większości na oddalony o Stavelot (lokalizacja Spa-F) ponad 100 km Circuit Zolder.
Ostatnie GP Belgii na Spa odbyło się w 1970 roku, gdzie pole position uzyskał Jackie Stewart (mistrz świata F1 sezonu 1969) - zasłynął uzyskawszy w czasówce przed tym wyścigiem średnią prędkość 244 km/h. Zwyciężył kierowca BRM Pedro Rodriguez. Wyścig skończył pewną epokę na Spa, bowiem była to ostatnia wizyta stawki F1 na tym torze o długości 14 km.
Powrót padoku do Stavelot nastąpił już po przebudowie toru. Wyścig rozegrano w 1983, w następnym roku ścigano się jeszcze na Zolderze, a od 1985 Spa znów gości kierowców królowej motorsportu. Dzięki nowej, skróconej wersji toru czasy uzyskiwane przez zawodników są oczywiście krótsze.
Od lat 80.-tych aż do końca XX wieku tylko sześć razy zdobywca pole position zostawał triumfatorem GP Belgii na Spa-Francorchamps. Pierwszy dokonał tego Alain Prost zaraz po powrocie Spa-F do kalendarza, następnie cztery lata z rzędu w sezonach 1988-1991 niepokonany był legendarny Ayrton Senna. Sztuka ta udała się jeszcze Mice Hakkinenowi z zespołu McLaren Mercedes w 2000 roku.
Od powrotu Spa-F do kalendarza F1 czas najlepszego okrążenia w kwalifikacjach wykręcił w swoim mistrzowskim sezonie (1993) Alain Prost. Wynik kierowcy Williamsa był o 0.24 sekundy lepszy niż ten uzyskany przez Sennę dwa lata wcześniej. W ciągu tych piętnastu lat do wspomnianych rezultatów zdobywcy pole position zdołali zbliżyć się tylko dwa razy - byli to: Mika Hakkinen w 1998 roku (1:48.682) i Jacques Villeneuve (sezon 1997 - 1:49.450). W analizowanym okresie Senna startował z pierwszego pola startowego aż czterokrotnie, zaś po trzy pole position wywalczyli Prost i Hakkinen.
W latach 1985-2000 Ayrton Senna przekraczał linię mety Spa-F na pierwszym miejscu aż pięciokrotnie. Tuż za nim w tej statystyce plasuje się Michael Schumacher (jako kierowca Benettona i potem Ferrari) - czterokrotny triumfator w tym czasie oraz Damon Hill (łącznie trzy razy: w bolidzie zespołów Williams i Jordan-Mugen).
Fot. 1. Alain Prost na podium GP Belgii w 1989 roku
źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Alain_Prost_1989_Belgian_GP_podium.jpg/413px-Alain_Prost_1989_Belgian_GP_podium.jpg [data dostępu: 29.08.2021]
Świetnie na Spa-Francorchamps czuł się na pewno Alain Prost. Od 1983 roku zgarnął na tym belgijskim torze trzy pole position, dwie wygrane oraz był autorem sześciu najlepszych czasów okrążeń w wyścigu. Jego czas uzyskany na GP Belgii w 1993 roku (1:51.095) był najszybszym kółkiem wyścigowym w nowej historii toru w latach 1983-2000.
Warto na koniec dodać, że żadnemu kierowcy na Spa-F w latach 1970-2000 nie udało się zdobyć jednocześnie pole position, pierwszego miejsca i zapisać się przy najszybszym kółku w zawodach. Potwierdza to tylko jak wymagającym torem jest ten obiekt umiejscowiony w Ardenach.
Podsumujmy to dwuczęściowe spotkanie z belgijskim klasykiem. Można przypominać wyczyny Juana Manuela Fangio, zwycięstwo Jima Clarka z 1963 roku na mokrej nawierzchni i z awarią skrzyni biegów czy też słynne jednoczesne wyprzedzanie Michaela Schumachera i dublowanego Ricardo Zonty przez Mikę Hakkinena (GP Belgii 2000). Niesamowite są rekordy Senny czy Prosta. Jedno jest jednak pewne - ta położona w górzystym krajobrazie nitka toru wyścigowego jest pomnikiem ludzkiej finezji za kierownicą.
--------------------------------------------------------------------------------
korzystałam:
www.formula1.com
https://motohigh.pl/2020/09/21/jim-clark-dwukrotny-mistrz-swiata-biografia-legendy-motorsportu/
https://www.google.pl/maps/dir/Circuit+Zolder,+Terlaemen,+Heusden-Zolder,+Belgia/Spa+Francorchamps+Grand+Prix+F1,+Rte+du+Circuit+36,+4970+Stavelot,+Belgia/@50.710358,5.1387737,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47c124bafc540c03:0x1ce68e8b702d4714!2m2!1d5.257984!2d50.9904979!1m5!1m1!1s0x47c07b727147a71f:0x1c4f18459bb09901!2m2!1d5.9752355!2d50.4323047
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jackie_Stewart
https://motohigh.pl/2020/08/28/spa-1970-ostatnie-tango-f1-stary-tor-historia-wyscigu/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Circuit_de_Spa-Francorchamps
https://www.redbull.com/pl-pl/spa-francorchamps-wszystko-o-torze-f1-grand-prix-belgii
https://www.essentiallysports.com/f1-news-mika-hakkinen-breaks-down-his-epic-overtake-on-michael-schumacher-at-spa/
https://www.essentiallysports.com/hakkinen-reveals-schumachers-words-famous-spa-2000-overtake/
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.