Choć ten "odzwierzęcy" element aerodynamiczny wieńczący pokrywę silnika znalazł w F1 zastosowanie w sezonie 2008, to jednak z hukiem pojawił się ponownie prawie dekadę później wraz ze zmianą przepisów technicznych na sezon 2017.
Pomijając kwestie estetyczne, sportowe (wyraźniejsza numeracja), marketingowe (przestrzeń reklamowa), kolejne regulaminowe zmiany przepisów budowy bolidów na przestrzeni lat, przeciwne argumenty zespołów czy władz dyscypliny dotyczące pozostawienia lub zakazania komponentu oraz przede wszystkim jego efektywność przekładającą się (lub nie) na osiągi samochodów, rekinia płetwa na zawsze już zostanie jednym z głównych tematów dotyczących sezonu 2017 oraz przedmiotem większych przepychanek między stajniami w historii królowej motorsportu.
Jak podaje portal motorsport.com, shark fin, czyli omawiana spłaszczona owiewka na końcu zabudowy jednostki napędowej ma kilka zadań. W ramach wspomagania tylnego skrzydła (w 2017 obniżono jego dotychczasową wysokość) jest odpowiedzialna za stabilizację strumienia powietrza, które trafia na tylny spojler (pięć lat temu poszerzono szerokość opon, więc ta kwestia stała się bardzo ważna) oraz korektę jego rozłożenia na tymże skrzydle. Co więcej, przy zakrętach płetwa z założenia ma balansować auto i wykorzystywać działające wtedy siły na zwiększenie docisku i niwelowanie oporu.
Popatrzmy, co wymyśliły zespoły pięć lat temu, kiedy bolidy wyglądały trochę jak auta na wyścigi długodystansowe:
1. Mercedes W08 [EQ Power+]
2. Ferrari SF70H:
3. Red Bull RB13:
4. Force India Mercedes VJM10:
5. Williams FW40:
6. Renault RS17:
7. Toro Rosso STR12:
10. Sauber C36:
Sezon ten miał swoisty urok dzięki analizowanemu elementowi, łatwo odróżnić podobne do siebie w ostatnich latach modele bolidów. Nie będzie nowością, jeśli powiem, że w połączeniu z wizjonerskim malowaniem, rekinia płetwa sprawiała wrażenie, że auto frunie, ma moc (Haas w pierwotnym malowaniu z czerwonym deseniem połączył na zakończeniu pokrywy kolory tworzące wzór lotek od skrzydeł; dobrze zrobiono to też w przypadku McLarena czy Renault, gdzie odpowiednio narysowana linia podkręca niejako szybki charakter bolidu). Fatalnie wykonał to Sauber, który nie objął lakierem tego swoistego murku nawet po wewnątrzsezonowej zmianie przepisów o wyraźniejszym oznaczaniu numeru lub nazwiska kierowcy na samochodzie.
Jak dla mnie rekinia płetwa - bynajmniej nie w tak agresywnym, wyraźnym kształcie - do Formuły 1 nie pasuje. Choć oczywiście stanowi dziedzictwo aerodynamicznych eksperymentów stajni królowej motorsportu.
Kończy już się nam okres lutowych prezentacji bolidów na nadchodzący sezon 2022. I choć nie mamy do czynienia już z takimi płetwami jak pięć lat temu, (występowały one generalnie od tamtej pory w uboższej formie), to element ten w nietypowej postaci (wg mnie zbyt obcesowej, bo nieeleganckiej, za ostrej) pojawił się np. na Mercedesie W13.
Jak uwagę zwrócił np. Świat Motorsportu, model Haasa wręcz oddzielił rekinią płetwę od podwozia. Z tego co pokazują zdjęcia, stajnia wzmocniła jej zakończenie na stojaczkach.
W przypadku zielonego Astona Martina czy Ferrari z tegoroczną piękną odmianą czerwieni mamy do czynienia z kolejnym pokoleniem dotychczasowych owiewek, nie rzucających się tak bardzo w oczy. Podkreślone są jednak silniejszą kreską. Z daleka zauważa się lukę między tylnym skrzydłem a płetwą. Stajnia z Maranello postawiła na prostsze kontury, Aston w modelu AMR22 na falę zakończoną wyraźnym ścięciem.
McLaren postawił na budowę końcówki pokrywy silnika w tonie Astona Martina. Różnicą jest jednak ścięcie płetwy, które pochylono.
Mamy więc powrót do pokrewnych rozwiązań z ostatnich pięciu sezonów oraz niezwykłe innowacje. Rekiny więc inspirują. Oby dawały swoiste natchnienie stajniom do coraz lepszych pomysłów oraz kierowcom do walki o najlepsze miejsca na mecie.
--------------
korzystałam:
- www.formula1.com
- https://us.motorsport.com/f1/news/analysis-why-have-shark-fins-returned-to-f1-883154/3018652/
- https://autokult.pl/29448,nowa-formula-1-na-sezon-2017-zmiany-techniczne-oraz-ich-efekty
- https://f1lane.wordpress.com/2008/04/19/uszy-krolika-pletwy-rekina/
- https://f1i.com/news/90670-mercedess-new-shark-fin-makes-debut.html
- http://www.formula1-dictionary.net/shark_fin.html
- https://motohigh.pl/2022/01/10/f-duct-jak-dzialal-zbanowane-innowacje/
- https://swiatwyscigow.pl/f1/f1-news/13847-haas-ujawnil-zmienione-malowanie-vf-17;
- https://www.f1-fansite.com/wp-content/uploads/2017/03/F1-Fansite.com-2017-F1-cars.jpg;
- https://www.flickr.com/photos/sleboz/50852928002;
- https://twitter.com/F1/status/916567066404179968/photo/1; konto TT: Formula1;
- https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-hamilton-suzuka-warning-signs-962235/3050541/
- https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charles_Leclerc_2017_Malaysia_FP1.jpg
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.