Jako że przed nami kolejne grand prix w postaci wyścigu w Australii, warto przypomnieć sobie, kiedy królowa motorsportu zagościła pierwszy raz w kraju kangurów, emu i dziobaków.
Sezon 1985 zakończył się właśnie ściganiem w mieście Adelaide, po dość krótkiej nitce. Tor miał niecałe 4 km długości. Jedna z jego prostych nazwana była m.in. imieniem najlepszego w historii F1 rodzimego kierowcy - notabene trzykrotnego mistrza świata (1959, 1960, 1966) i współzałożyciela ekipy pod własnym nazwiskiem, który ostatni indywidualny tytuł zdobył w tymże teamie - mowa o Sir Jacku Brabhamie.
Wracając do wyścigu sprzed 37 lat, najlepszy w dwuczęściowych wtedy kwalifikacjach był Ayrton Senna reprezentujący barwy Lotusa, który zostawił za sobą na dwóch pozostałych najlepszych polach startowych duet kierowców Williamsa: Nigela Mansella (przyszły mistrz 1992) i Keke Rosberga (mistrz 1982). Ubiegłoroczny triumfator Niki Lauda startował z 16. miejsca. Miał to być jego 171. wyścig w F1, kończący jednocześnie karierę.
W wyścigu, w którym uczestniczyło 25 zawodników, sklasyfikowanych ostatecznie zostało tylko 8 pilotów. Z ciekawszych wydarzeń tej rundy trzeba odnotować odpadnięcie Mansella, który zdołał przejechać tylko jedno okrążenie z powodu awarii przeniesienia napędu. Elio de Angelis, zespołowy partner Senny, został zdyskwalifikowany. Powodem wycofania Włocha z jego ostatniego wyścigu w barwach Lotusa było odzyskanie właściwej pozycji startowej po spóźnieniu na okrążenie rozgrzewkowe - wg zasad powinien startować w takiej sytuacji z końca.
Niki Lauda po przejechaniu 15 kółek dostał się na 6. miejsce, a po ponad połowie dystansu kierowca McLarena był liderem wyścigu. Wcześniej jego kolega z ekipy, Alain Prost wycofał się wskutek awarii jednostki napędowej (ale i tak został mistrzem kończącego się właśnie sezonu). Nikiego też dopadł pech:
"Wymarzony rezultat stracił wraz z hamulcami (...). Przy hamowaniu z prędkości 290 kilometrów na godzinę na końcu długiej prostej mclaren zahaczył przednim skrzydłem o ścianę. Lauda wysiadł z samochodu, kończąc międzynarodową karierę (...)"
(Maurice Hamilton, "Naznaczony. Niki Lauda", tłum. Bartosz Sałbut, Wyd. SQN, wydanie I, Kraków 2020, s.292)
Pomimo odpadnięcia dwóch mclarenów, stajnia Laudy i Prosta zdobyła po GP Australii mistrzostwo konstruktorów.
Defekty (oprócz już wcześniej wymienionych), które zepsuły zawody poszczególnym kierowcom, dotyczyły szerokiej gamy części czy składników motoryzacyjnych m.in. oleju (wyciek z arrowsa Thierry'ego Boutsena), wydechu (Riccardo Patrese - Alfa Romeo), elektroniki (Alan Jones), sprzęgła (Ghinzani). Sezon z drugim miejscem w klasyfikacji konstruktorów kończyło Ferrari, ale i ich problemy nie ominęły: Michele Alboreto miał podobną awarię jak Mansell. Senna był ostatnim, który nie ukończył wyścigu, a stało się to na dwadzieścia okrążeń przed końcem dystansu - tak jak u Prosta zepsuł mu się silnik. Oprócz wypadku Laudy porządkowi musieli przecież walczyć na początku grand prix z palącym się autem Piqueta - atrakcje mieli więc nie tylko kibice, ale i organizatorzy, mechanicy oraz szefowie zespołów.
Fot. 1. Keke Rosberg w bolidzie Williamsa podczas GP Australii 1985 w Adelajdzie
Wśród tych, którzy dojechali do mety, ale nie zdobyli punktów był jeden z zawodników Tyrella zdublowany aż 33 razy (brak klasyfikacji) oraz po jednym z kierowców (egzotycznej dla nas dziś drużyny) Osella-Alfa Romeo i Minardi. Zwycięzca - Keke Rosberg nie zdublował jedynie dwóch kierowców zespołu Ligier, którzy stanęli na podium. Drugie miejsce zdobył m. in. słynny Jacques Laffite, nad którym Rosberg miał ponad 46 sekund przewagi. Ojciec przyszłego mistrza świata z 2016 uzyskał też najszybsze okrążenie wyścigu. Jego czas najlepszego pojedynczego kółka wynoszący 1:23.758 był jednak nieco gorszy od wyniku Senny z kwalifikacji (1:19.843) i własnego czasu z tejże przedwyścigowej rozgrywki (1:21.887).
Wyścig z 1985 przeszedł do historii. Warto pamiętać o nim, kiedy pojedziemy na wycieczkę na południe Australii, a także przed obejrzeniem za niecałe półtora tygodnia GP Australii w Melbourne - to właśnie w Adelajdzie wszystko się zaczęło.
--------
korzystałam:
https://www.cyrkf1.pl/niezapomniane-adelaide/
www.formula1.com
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Australii_Formu%C5%82y_1
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adelaide_Street_Circuit
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adelaide_Street_Circuit#/media/Plik:Adelaide_(short_route).svg (copyright by: Will Pittenberg;
https://www.racingcircuits.info/australasia/australia/adelaide.html
https://www.formula1.com/en/drivers/hall-of-fame/Jack_Brabham.html
https://www.redbull.com/pl-pl/sir-jack-brabham
https://youtu.be/IYktDbg1sN4
https://en.wikipedia.org/wiki/1985_Australian_Grand_Prix#cite_note-Lotusp245-4 ("Joining grid position after delay on warming up lap instead of starting from back of grid". According to Anthony, Pritchard (March 2006). Lotus: The Competition Cars. Haynes Publishing. p. 245. ISBN 1-84425-006-7.);
Maurice Hamilton, "Naznaczony. Niki Lauda", tłum. Bartosz Sałbut, Wyd. SQN, wydanie I, Kraków 2020, s.291-292
https://pl.wikipedia.org/wiki/Osella
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Australii_1985
https://www.formula1.com/en/racing/2022/Australia/Circuit.html
https://f1i.com/images/284739-rosberg-signs-off-victory-first-australian-gp.html
https://thejudge13.com/2015/03/08/f1-history-1985-australian-grand-prix-youth-versus-experience/
pl. wikipedia.org
en.wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.