Niedawno minęła 40. rocznica od śmierci Gillesa Villeneuva, wicemistrza świata z 1979 roku. Przy okazji pobytu zespołu Ferrari na torze Fiorano, obecny lider klasyfikacji generalnej Charles Leclerc miał zaszczyt przejechać się modelem 312 T4, którym legendarny Kanadyjczyk wykręcał najlepsze okrążenia w karierze.
Z prywatnych rzeczy, do mojej kolekcji modelików dołączyło (akurat w 72. urodziny F1) Renault R.S.18, którym jeździł Nico Hulkenberg - w tymże bolidzie zapisał najwyższe miejsce w klasyfikacji generalnej w całej swojej karierze (7. lokata). Pomyślałam sobie wtedy - czy silniki francuskiego producenta wrócą kiedyś na szczyt? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie chyba najpiękniejszy spełniony sen stajni spod znaku diamentu, który wydarzył się 1 lipca 1979 roku podczas GP Francji. Co łączy wątek Villeneuve'a z Renault? Właśnie tamtejsze wydarzenia na torze Dijon-Prenois.
Kwalifikacje wygrał francuski zawodnik, pilot Renault Jean-Pierre Jabouille. Drugie pole startowe zgarnął Rene Arnoux, zespołowy partner i rodak wspomnianego wyżej kierowcy. Trzecie miejsce przypadło czerwonemu ferrari Villeneuve'a. Pierwsze 46 okrążeń wyścigu prowadził Kanadyjczyk. Zmiana lidera nastąpiła właściwie w połowie wyścigu, kiedy Jabouille zmyślnie skorzystał z dublowania innych zawodników. W miarę upływu dystansu mającego równo 304 km, Gilles musiał bronić drugiego miejsca. Jego walka z Rene Arnoux przeszła do historii przez ostatnie nieprawdopodobne okrążenia w wykonaniu obu pilotów. To walka koło w koło, równoległa jazda obu kierowców, przednia oś do przedniej osi, ostre dohamowanie do wewnętrznej Villeneuve'a na jednym z zakrętów pozwalające mu wyjść na prowadzenie. Zawodnik Renault i Gilles wyglądali jak przyczepieni do siebie magnesami - raz po raz następowała zamiana miejsc, która ostatecznie skończyła się dla Kanadyjczyka drugim stopniem na podium.
Wygrał Jabouille, który zobaczył flagę z szachownicą 14,5 sekundy szybciej niż Gilles. Villeneuve wpadł na metę o 0.24 sekund przed Arnoux. Spełnił się jednak sen Renault. Dwóch kierowców (i to narodowości francuskiej) "trójkolorowej" stajni na podium GP Francji.
Zwycięstwo Jean-Pierre'a Jabouille'a też zapisało się w annałach F1. Było ono pierwsze nie tylko dla kierowcy, ale i całego zespołu. Był to też premierowy triumf silnika wspomnianego francuskiego producenta. Również pierwszy raz bolid z turbodoładowaniem wygrał grand prix Formuły 1.
Nawiasem mówiąc, tym autem był model Renault RS10 - tak jak dziś sześciocylindrowy. Pojemność miał jednak nieco niższą niż współczesne bolidy, bo 1492 cm3. Silnik posiadał moc 507 KM. Model RS10 miał dwie turbosprężarki. Z innych ciekawostek, bolid jeździł na ogumieniu Michelina i paliwie Elf.
Trzecie miejsce podczas GP Francji Rene Arnoux było tym samym jego pierwszym podium w mistrzostwach świata F1. Rene wykręcił w tym wyścigu najszybsze okrążenie (czas 1.09:16 był słabszy niż ten, który dał pole position jego zespołowemu koledze [1:07.190]) - jedno z dwóch wykręconych przez niego w sezonie 1979. Najszybsze kółko Arnoux we Francji było debiutanckim w tej kategorii dla Renault jako konstruktora oraz jednostki napędowej o tej nazwie.
Lipcowy wyścig na Dijon-Prenois był niestety jedyną wygraną Renault w tamtym sezonie. Chociaż kierowcy skończyli rok 1979 na 8. i 13. pozycji, to dla Francuzów tamte zawody są niczym ślub - wszystko było wtedy pierwsze. Oby spadkobierca tamtego zespołu, ludzie tworzący współczesny Alpine pamiętali, że tworzą historyczną wartość F1. Niech to będzie ich motywacja do wytężonej pracy, także dla Estebana Ocona i Fernando Alonso.
-----------------
korzystałam:
www.formula1.com
https://www.statsf1.com/en/1979/france.aspx;
https://www.statsf1.com/en/1979/france/meilleur-tour.aspx
https://www.statsf1.com/en/1979/france/tour-par-tour.aspx
https://www.statsf1.com/en/1979/france/en-tete.aspx
https://www.youtube.com/watch?v=wtQPknWkvR8
https://www.youtube.com/watch?v=H8HFq23DSa8&t=71s
https://pl.wikipedia.org/wiki/Nico_H%C3%BClkenberg
https://swiatwyscigow.pl/artykuly/historia/slynne-wyscigi/18624-slynne-wyscigi-grand-prix-francji-1979
https://1000konimechanicznych.blogspot.com/2021/09/15-gilles-villeneuve-czyli-jak-nie.html
https://www.formula1.com/en/latest/article.5-reasons-f1-fans-are-still-in-awe-of-the-legendary-gilles-villeneuve.6Dvc1Wh0NMPqZNqBIwIZHU.html
https://www.youtube.com/watch?v=ii6H0MktrOg
https://www.f1technical.net/f1db/cars/433/renault-rs10
https://www.wyborkierowcow.pl/kalkulator-mocy-kw-km-bhp/
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_RS10
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gilles_Villeneuve
https://pl.pinterest.com/pin/438256607474396518/
https://i.pinimg.com/originals/45/9f/79/459f79aa3aa011a2fe4d2f909f48de30.jpg;
en.wikipedia.org
pl.wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.