Przejdź do głównej zawartości

30 [#8/2022]. Słodkie masło maślane, czyli francuska kanapka z diamentem w logo


    Niedawno minęła 40. rocznica od śmierci Gillesa Villeneuva, wicemistrza świata z 1979 roku. Przy okazji pobytu zespołu Ferrari na torze Fiorano, obecny lider klasyfikacji generalnej Charles Leclerc miał zaszczyt przejechać się modelem 312 T4, którym legendarny Kanadyjczyk wykręcał najlepsze okrążenia w karierze. 

    Z prywatnych rzeczy, do mojej kolekcji modelików dołączyło (akurat w 72. urodziny F1) Renault R.S.18, którym jeździł Nico Hulkenberg - w tymże bolidzie zapisał najwyższe miejsce w klasyfikacji generalnej w całej swojej karierze (7. lokata). Pomyślałam sobie wtedy - czy silniki francuskiego producenta wrócą kiedyś na szczyt? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie chyba najpiękniejszy spełniony sen stajni spod znaku diamentu, który wydarzył się 1 lipca 1979 roku podczas GP Francji. Co łączy wątek Villeneuve'a z Renault? Właśnie tamtejsze wydarzenia na torze Dijon-Prenois.

    Kwalifikacje wygrał francuski zawodnik, pilot Renault Jean-Pierre Jabouille. Drugie pole startowe zgarnął Rene Arnoux, zespołowy partner i rodak wspomnianego wyżej kierowcy. Trzecie miejsce przypadło czerwonemu ferrari Villeneuve'a. Pierwsze 46 okrążeń wyścigu prowadził Kanadyjczyk. Zmiana lidera nastąpiła właściwie w połowie wyścigu, kiedy Jabouille zmyślnie skorzystał z dublowania innych zawodników. W miarę upływu dystansu mającego równo 304 km, Gilles musiał bronić drugiego miejsca. Jego walka z Rene Arnoux przeszła do historii przez ostatnie nieprawdopodobne okrążenia w wykonaniu obu pilotów. To walka koło w koło, równoległa jazda obu kierowców, przednia oś do przedniej osi, ostre dohamowanie do wewnętrznej Villeneuve'a na jednym z zakrętów pozwalające mu wyjść na prowadzenie. Zawodnik Renault i Gilles wyglądali jak przyczepieni do siebie magnesami - raz po raz następowała zamiana miejsc, która ostatecznie skończyła się dla Kanadyjczyka drugim stopniem na podium.



Rys. 1. Autorski rysunek modelu Renault RS10 prowadzonego przez Jabouille'a podczas GP Francji 1979.


źródło: opracowanie własne na podst. https://pl.pinterest.com/pin/438256607474396518/; https://i.pinimg.com/originals/45/9f/79/459f79aa3aa011a2fe4d2f909f48de30.jpg; copyright by: Renault and f1fanatic.co.uk;



    Wygrał Jabouille, który zobaczył flagę z szachownicą 14,5 sekundy szybciej niż Gilles. Villeneuve wpadł na metę o 0.24 sekund przed Arnoux. Spełnił się jednak sen Renault. Dwóch kierowców (i to narodowości francuskiej) "trójkolorowej" stajni na podium GP Francji. 

    Zwycięstwo Jean-Pierre'a Jabouille'a też zapisało się w annałach F1. Było ono pierwsze nie tylko dla kierowcy, ale i całego zespołu. Był to też premierowy triumf silnika wspomnianego francuskiego producenta. Również pierwszy raz bolid z turbodoładowaniem wygrał grand prix Formuły 1.  

    Nawiasem mówiąc, tym autem był model Renault RS10 - tak jak dziś sześciocylindrowy. Pojemność miał jednak nieco niższą niż współczesne bolidy, bo 1492 cm3. Silnik posiadał moc 507 KM. Model RS10 miał dwie turbosprężarki. Z innych ciekawostek, bolid jeździł na ogumieniu Michelina i paliwie Elf.

   Trzecie miejsce podczas GP Francji Rene Arnoux było tym samym jego pierwszym podium w mistrzostwach świata F1. Rene wykręcił w tym wyścigu najszybsze okrążenie (czas 1.09:16 był słabszy niż ten, który dał pole position jego zespołowemu koledze [1:07.190]) - jedno z dwóch wykręconych przez niego w sezonie 1979. Najszybsze kółko Arnoux we Francji było debiutanckim w tej kategorii dla Renault jako konstruktora oraz jednostki napędowej o tej nazwie.

   Lipcowy wyścig na Dijon-Prenois był niestety jedyną wygraną Renault w tamtym sezonie. Chociaż kierowcy skończyli rok 1979 na 8. i 13. pozycji, to dla Francuzów tamte zawody są niczym ślub - wszystko było wtedy pierwsze. Oby spadkobierca tamtego zespołu, ludzie tworzący współczesny Alpine pamiętali, że tworzą historyczną wartość F1. Niech to będzie ich motywacja do wytężonej pracy, także dla Estebana Ocona i Fernando Alonso.

-----------------

korzystałam: 

www.formula1.com

https://www.statsf1.com/en/1979/france.aspx;

https://www.statsf1.com/en/1979/france/meilleur-tour.aspx

https://www.statsf1.com/en/1979/france/tour-par-tour.aspx

https://www.statsf1.com/en/1979/france/en-tete.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=wtQPknWkvR8

https://www.youtube.com/watch?v=H8HFq23DSa8&t=71s

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nico_H%C3%BClkenberg

https://swiatwyscigow.pl/artykuly/historia/slynne-wyscigi/18624-slynne-wyscigi-grand-prix-francji-1979

https://1000konimechanicznych.blogspot.com/2021/09/15-gilles-villeneuve-czyli-jak-nie.html

https://www.formula1.com/en/latest/article.5-reasons-f1-fans-are-still-in-awe-of-the-legendary-gilles-villeneuve.6Dvc1Wh0NMPqZNqBIwIZHU.html

https://www.youtube.com/watch?v=ii6H0MktrOg

https://www.f1technical.net/f1db/cars/433/renault-rs10

https://www.wyborkierowcow.pl/kalkulator-mocy-kw-km-bhp/

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_RS10

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gilles_Villeneuve

https://pl.pinterest.com/pin/438256607474396518/

https://i.pinimg.com/originals/45/9f/79/459f79aa3aa011a2fe4d2f909f48de30.jpg; 

en.wikipedia.org

pl.wikipedia.org

Komentarze