32 [#10/2022] Występy Alfy Romeo jako konstruktora na torze Silverstone podczas GP Wielkiej Brytanii
Choć historia Formuły 1 ma już ponad 70 lat, a zespół Alfa Romeo zapisał się na początku jej dziejów jako dominator, to samych występów włoskiej stajni jako zespołu konstruktorskiego na słynnym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii było naprawdę niewiele.
Fot. 1 Alfa Romeo 158, czyli tzw. Alfetta
Trzeba brać pod uwagę, że Alfa miała wieloletnie przerwy w królowej motorsportu. Wycofano się z niej w latach 1952-1978 oraz 1986-2018. Od 2019 roku Alfa jest sponsorem tytularnym szwajcarskiego Saubera, więc w tej analizie również weźmiemy tenże zespół pod uwagę. Należy pamiętać, że w międzyczasie Alfa Romeo dostarczała jednostki napędowe różnym zespołom, a jedynym godnym odnotowania sukcesem jest zwycięstwo podczas GP Szwecji Nikiego Laudy, które Austriak odniósł w sezonie 1978 słynnym Brabhamem BT46 - bolid napędzany włoskim silnikiem został osławiony z powodu wentylatora z tyłu swojej konstrukcji.
Analizując tabele trzeba bardzo uważać, by nie przegapić, że GP Wielkiej Brytanii w sezonach 1980*, 1982 i 1984 odbywało się na innym torze, tj. Brands Hatch. Nie brałam też pod uwagę sezonu 1979, gdyż na byłym lotnisku RAF-u Alfa nie wystąpiła**, a także GP 70-lecia, które odbyło się na Silverstone dwa lata temu. Łącznie więc Alfa Romeo jako stajnia (wliczając w to przejęcie ekipy Saubera) ścigała się na omawianej nitce tylko 8 razy w ciągu tak długiej historii F1.
Tab. 1 . Alfa Romeo jako konstruktor podczas występów na GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone
źródło: opracowanie własne na podst. www.formula1.com; statsf1.com; en.wikipedia.org i pl.wikipedia.org [access: 2.07.2022];
Co można odczytać z powyższej tabeli?
1. We wskazanych latach Alfa Romeo jako konstruktor wystawiła 20 razy swoich kierowców w 8 wyścigach. Spośród kierowców włoskiej stajni Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi pojawiali się najczęściej w historii zespołu na torze w Silverstone - każdy trzykrotnie, a Nino Farina i Juan M. Fangio po dwa razy.
2. Na początku istnienia królowej motorsportu, tj. w sezonach 1950-1951 zespół na brytyjskie grand prix tworzyło po 4 zawodników, co dzisiaj jest liczbą egzotyczną w porównaniu do współczesnych dwóch bolidów wystawianych przez każdą stajnię - wtedy liczba samochodów nie była tak ściśle regulowana.
3. Na 20 powyższych występów tylko 7 stanowiło zdobycz punktową, co daje 35% wyścigów zakończonych sukcesem. Warto wspomnieć, że większość oczek na Silverstone Alfa Romeo zdobyła w pierwszych dwóch sezonach F1: aż 29/33 punkty - czyli w szerokiej (niekoniecznie długiej) historii ekipy w królowej motorsportu prawie 88% oczek padło łupem Alfy podczas dwóch pierwszych brytyjskich GP.
4. Ciekawostką jest fakt, że pierwsze GP Wielkiej Brytanii na Silverstone, które było jednocześnie pierwszym oficjalnym wyścigiem mistrzostw świata F1, wygrał Giuseppe Farina z Alfy, a podium uzupełnili jego dwaj partnerzy zespołowi. Model 158 o mocy 355 KM był wtedy bezkonkurencyjny. Cały wyścig prowadził któryś z kierowców Alfy: najwięcej liderował Farina (63 okrążenia), potem Fagioli i Fangio (razem 7 kółek). Na 62. okrążeniu przyszły pięciokrotny mistrz świata Juan Manuel Fangio mógł liczyć na pewno na 2. lokatę, gdyby nie późniejszy wyciek oleju.
5. Sytuacja odwróciła się na korzyść Fangio rok później, gdy Argentyńczyk w niezwykle długim jak na dzisiejsze standardy wyścigu (90 okrążeń dało prawie 418,5 km dystansu!) zdobył na Silverstone 2. miejsce za kierowcą Ferrari J. F. Gonzalezem. Fangio dotarł na metę jako jedyny niezdublowany kierowca 51 sekund za zwycięzcą. W tym grand prix Nino Farina (mistrz świata z 1950 roku) na 75. kółku jechał właściwie po najniższy stopień podium, ale przeszkodziło mu zepsute sprzęgło. Tamte przepisy pozwoliły jednak mu na zapisanie przy swoim nazwisku punktu za najszybsze okrążenie zawodów - dziś kierowca poza punktowaną stawką nie może zdobyć takiego oczka. Czas Fariny był niewiele gorszy (o 0.6 sekundy) od czasu Gonzaleza na pole position do tego GP.
6. Podczas swoich trzech występów w latach 80-tych Alfa Romeo nie zdobyła ani jednego punktu podczas GP Wielkiej Brytanii na Silverstone. Na łącznie 6 wystawionych bolidów, połowa nie ukończyła zawodów. Najgorzej w tym okresie było w sezonie 1981, gdy Andretti i Giacomelli otrzymali od stajni model 179 C (warto pamiętać jedynie to, że samochód ten miał hydropneumatyczne zawieszenie): mistrzowi świata z 1978 roku pod koniec wyścigu padła przepustnica, a jemu włoskiemu koledze na początku zawodów uległa awarii skrzynia biegów.
7. W latach 80-tych najlepszy występ Alfy przypadł na wyścig w sezonie 1983, gdzie oba pojazdy przekroczyły metę i pojawiły się w pierwszej dziesiątce. Te dwa włoskie auta zakończyły przygodę na Silverstone tuż mclarenem Nikiego Laudy, który zamykał punktowaną wtedy szóstkę kierowców.
Fot. 2. A. Giovinazzi w bolidzie C41 na Silverstone (2021)
8. Jedyne punkty w XXI wieku podczas GP Wlk Brytanii na Silverstone zdobył Kimi Raikkonen w 2019 roku. Te 4 oczka to 12% całego dorobku Alfy podczas tutejszej wyścigowej imprezy. Pomijając wszystkie DNF-y widoczne w tabeli, miejsca w klasyfikacji wyścigu zajęte przez duet Giovinazzi-Raikkonen wyglądają delikatnie mówiąc nieciekawie na tle pozycji zajętych przez wszystkich zawodników Alfy na tym obiekcie (pamiętajmy jednak, że wyścig na Silverstone miał wiele razy zmienianą nitkę toru - aktualną kierowcy jeżdżą od ponad dekady): lokaty te zajmują drugą dziesiątkę stawki; 17. miejsce "Icemana" z sezonu "pandemicznego" to statystycznie najgorsza lokata poza nieukończonymi wyścigami w historii zespołu podczas miejscowych zawodów brytyjskiego grand prix.
Pomimo słabszych kwalifikacji ze strony Valtteriego Bottasa i dobrego rezultatu tegorocznego debiutanta Guanyu Zhou (kolejno 12. i 9. pole startowe), tegoroczny potencjał bolidu C42 jest bardziej obiecujący niż w ciągu ostatnich kilku sezonów. Mam nadzieję, że chińsko-fiński duet zmieni nieco słabą statystycznie historię Alfy Romeo na Silverstone podczas nadchodzącego GP Wlk Brytanii A.D. 2022. Kierowcom włoskiej stajni można życzyć na brytyjskie grand prix rezultatu Giuseppe Fariny z 1950 roku i wytrzymałości Fangio z morderczego (prawie trzygodzinnego) wyścigu z sezonu 1951 na zmienne warunki pogodowo-drogowe na tym klasycznym torze.
--------------
* UWAGA: na oficjalnej witrynie F1 jest błąd - GP Wlk Brytanii w 1980 odbyło się nie na Silverstone, a na Brands Hatch!!!
** w sezonie 1979 bolidy Alfy jako osobnego zespołu uczestniczyły w wyścigach jako Autodelta (np. wyścigi o GP Belgii czy Francji)
-----------------
korzystałam:
tabele na: www.formula1.com
strony pośrednie na: statsf1.com
https://pl.wikipedia.org/wiki/Podsumowanie_start%C3%B3w_Alfy_Romeo_w_Formule_1
https://www.alfaromeo.pl/alfa-romeo-racing
https://pl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_(Formu%C5%82a_1)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Silverstone_Circuit
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Wielkiej_Brytanii_Formu%C5%82y_1
https://www.formula1.com/en/drivers/hall-of-fame.html
https://autogen.pl/car-1170-alfa-romeo-158.html
https://www.f1technical.net/f1db/cars/2/alfa-romeo-158
https://www.statsf1.com/en/1950/grande-bretagne/tour-par-tour.aspx
https://www.oldracingcars.com/alfa_romeo/179c/
https://www.cyrkf1.pl/charakterystyka-toru-silverstone-circuit/
https://www.sportscarmarket.com/profile/1980-alfa-romeo-179c-formula-one
https://www.cyrkf1.pl/prezentacja-bolidu-alfa-romeo-racing-c38/
https://www.wyborkierowcow.pl/kalkulator-mocy-kw-km-bhp/
https://f1.fandom.com/wiki/Alfa_Romeo_158_Alfetta?file=AlfaRomeo158.jpg
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.