Przejdź do głównej zawartości

33 [#11/2022]. "Do przerwy 1:0", czyli Max Verstappen przed przerwą wakacyjną - 2021 a 2022

    Wprawdzie kończą się wakacje, ale zanim wyścig na torze Spa-Francorchamps rozpocznie drugą połowę sezonu, warto przeanalizować, jak Max Verstappen - legendarny już mimo młodego wieku Holender, jeździł w pierwszej części roku 2021 i 2022. 


Fot.1. Max Verstappen wygrywa GP Węgier 2022


źródło: oficjalny profil Oracle Red Bull Racing [tweet: 31.07.2022, 4:59 PM]; https://pbs.twimg.com/media/FZAN2pGXEAQE6Ks?format=jpg&name=small; https://twitter.com/redbullracing/status/1553757248987582465 [access: 25.08.2022];


1. KWALIFIKACJE

KWALIFIKACJE
2021lokata2022lokata
Bahrajn1Bahrajn2
Emilia Romania3Arabia Saudyjska4
Portugalia3Australia2
Hiszpania2Emilia Romania (*kwali=> PP)1
Monako2Miami3
Azerbejdżan3Hiszpania2
Francja1Monako4
Styria1Azerbejdżan3
Austria1Kanada1
Wielka Brytania (*sprint => PP)1Wlk Brytania2
Węgry3Austria (*kwali=>PP)1
Francja2
Węgry10

* w 2021 roku zwycięzca sprintu otrzymywał tytuł zdobywcy pole position, w obecnym sezonie (2022) podczas weekendów ze sprintami zwycięzca tradycyjnych kwalifikacji notuje w statystykach pole position;

źródło: opracowanie własne na podst. tabel na: www.formula1.com;


  a) W pierwszej połowie sezonu 2021 Max pięciokrotnie zanotował pole position, co na 11 wyścigowych weekendów stanowi prawie 46% wygranych kwalifikacji przez zawodnika Red Bulla. Poza tym 2 razy zajął on drugie i 4 razy trzecie pole startowe, co daje 100% obecności Verstappena w pierwszej trójce sobotnich rywalizacji. Warto zauważyć, że Holender zajmował pierwsze pole cztery razy z rzędu: passa ta trwała od GP Francji, przez dwa wyścigi w Austrii oraz do występu na Silverstone. 


    b) Z kolei w obecnym sezonie Max zdobył w pierwszej części roku jedynie trzy pole position, co na łączne 13 wyścigów do przerwy wakacyjnej daje o połowę mniejszą skuteczność w porównaniu do poprzedniego roku. Verstappen pojawił się jednak łącznie w pierwszej trójce kwalifikacji w ciągu 10 weekendów - jest to 77% szans wykorzystanych przez zawodnika Czerwonych Byków na pojawienie się na najlepszych polach startowych. Odnotować należy, że najczęściej Maxa można było oglądać z drugim czasem podczas kwalifikacji - podczas aż 5 weekendów Max przeżył bezpośrednią utratę pole position. W porównaniu do sezonu 2021, precedensem było pojawienie się Verstappena na 4. czy też 10. polu na starcie (to ostatnie spowodowane było m.in. awaryjnością jednostki napędowej na Hungaroringu). W sezonie poprzednim było widać większą powtarzalność Maxa: oprócz wspomnianych 4 pole position z rzędu, po dwakroć był drugi i trzeci raz po razie (patrz tabela: Imola-Portugalia i Hiszpania-Monako). Jednak to nie oznacza, że forma kwalifikacyjna Verstappena w tym roku jest słabsza. W trwającym sezonie mamy chyba większą różnorodność i nieprzewidywalność niż w latach ubiegłych; jest to spowodowane na pewno zamieszaniem związanym z nowymi regulacjami technicznymi.


    c) Jeśli skonfrontować ze sobą pierwsze części obu omawianych sezonów, to przyjrzyjmy się jeszcze torom, na których grand prix powtórzyło się w do przerwy 2021 i 2022 roku. Taka sytuacja pojawiła się dziewięć razy. Wynik kwalifikacji z poprzedniego sezonu Max utrzymał w Hiszpanii (2. pole), Azerbejdżanie (3.) oraz podczas odwiedzin w Austrii (pole position). Pięć razy wynik z obecnego sezonu był gorszy niż ostatnio. Tak było na otwarciu w Bahrajnie, potem w Monako, na nitce Paul Ricard, Silverstone i wreszcie podczas GP Węgier. Wynik kwalifikacji był lepszy jedynie na Imoli, gdzie Max w tym roku zdobył pierwsze pole startowe po ubiegłorocznym trzecim. Jak jednak zobaczymy za chwilę, tegoroczne miejsca Verstappena z kwalifikacji nie wpływały jednoznacznie na finalny rezultat wyścigu...


2. WYŚCIGI


WYŚCIG
2021lokata2022lokata
Bahrajn2BahrajnDNF
Emilia Romania1Arabia Saudyjska1
Portugalia2AustraliaDNF
Hiszpania2Emilia Romania1
Monako1Miami1
AzerbejdżanDNFHiszpania1
Francja1Monako3
Styria1Azerbejdżan1
Austria1Kanada1
Wielka BrytaniaDNFWlk Brytania7
Węgry9Austria2
Francja1
Węgry1

źródło: opracowanie własne na podst. tabel na: www.formula1.com;


a) W ubiegłorocznych zmaganiach Max do wakacji statystycznie powtórzył skuteczność z kwalifikacji. Odniósł 5 zwycięstw na 11 wyścigów, co także dało niecałe 46% efektywności zawodnika. Trzykrotnie zajął drugą lokatę. Te osiem miejsc "na pudle" to ok. 73% wykorzystanych szans na zajęcie pozycji na podium. Te liczby nie kłamią. Max już tylko na papierze jest wspaniałym zawodnikiem, a przecież wiemy, jak potrafi wykorzystać auto, warunki na torze, błędy przeciwników czy pogodę. Poza wspomnianymi wynikami, pozostają jeszcze dwa nieukończone wyścigi - raz przez przebitą oponę na ulicach stolicy Azerbejdżanu, następnie przez słynną już kolizję z Lewisem Hamiltonem zakończoną na bandzie. Dziewiąta lokata na Węgrzech w 2021 też nie była bezpośrednią winą Verstappena, a spowodowana została zdarzeniem na początku wyścigu z udziałem m.in. Valterriego Bottasa. Ciekawostką będzie w tym miejscu fakt, że oprócz wspomnianych dwóch DNF-ów, wszystkie wyścigi do połowy sezonu Max punktował (czyli słownie: 82% wyścigów Holendra do wakacji było zakończonych w pierwszej dziesiątce).


b) Przełożenie kwalifikacji na wynik zawodów w 2021: czterokrotnie Max powtórzył podczas niedzielnego wyścigu lokatę zajętą w kwalifikacjach, w tym trzy pole position zamienił na triumfy. Krótko mówiąc, 60% zdobytych pole position przeklasyfikował na wygraną. Co do reszty wyścigów przedwakacyjnych, stosunek uzyskanych lepszych pozycji do gorszych w porównaniu z kwalifikacjami wynosił w tamtym sezonie 3:4.


c) Obecny sezon to istna rewelacja: Max ma na koncie 8 zwycięstw na rozegranych dotychczas 13 wyścigów (prawie 62% wykorzystanych szans na triumf). Tak jak w 2021 Verstappenowi przytrafiły się dwa nieukończone na mecie wyścigi, ale znów były one spowodowane nie błędami Holendra, a usterkami technicznymi. W przypadku trwającego roku w padoku, "dziwić" mogą następujące lokaty zajęte przez zawodnika Red Bulla: 2. miejsce (Austria), 3. miejsce (Monako, ale tu królował Sergio Perez) i 7. pozycja na brytyjskim Silverstone (uszkodzenie auta odłamkami). I znowu, poza dwoma DNF-ami, wszystkie inne zawody kończyły się dla Maxa oczkami dodanymi do dorobku (85% punktowanych wyścigów - lepiej niż w 2021 roku).


d) Widać poprawę zawodnika stajni z Milton Keynes w dwóch kategoriach statystycznych: po pierwsze, 2 na 3 pole position Holender wykorzystał do zwycięstwa (ok. 67% - lepiej o prawie 7 punktów procentowych). Po drugie, stosunek lepszych do gorszych wyników uzyskanych w niedzielę w porównaniu do sobotnich zmagań wyniósł w tym sezonie 7:4. 


    Myślę, że nie trzeba zaznaczać nic więcej... "Jedynka" na bolidzie jest w pełni zasłużona.


-------------

korzystałam:

www.formula1.com

https://www.cyrkf1.pl/analiza-kwalifikacji-przed-gp-wegier-2022/

https://www.cyrkf1.pl/leclerc-w-dominujacym-stylu-wygral-gp-australii-2022/

https://www.cyrkf1.pl/sainz-wygral-pelne-emocji-gp-wielkiej-brytanii-2022/

    

Komentarze