1. Dokładnie 5 lat temu miało miejsce 991. Grand Prix F1 w Singapurze. Tam po raz sześćdziesiąty dziewiąty w dotychczasowej karierze wygrał Lewis Hamilton. Jednocześnie Mercedes mógł świętować jako konstruktor 83. triumf w F1. Wtedy także Nico Hulkenberg przejechał swoje 150. grand prix w królowej motorsportu.
Fot. 1. Start GP Singapuru 2022 (z #11 - Sergio Perez, zwycięzca tego wyścigu)
źródło: https://youtu.be/35_ajbPPcm0?si=BRjqQnK58ur47txz [access: 16.09.2023]; screenshot from official free video from Formula 1 official YT channel; all logos belong to their owners;
2. Patrząc wstecz możemy zobaczyć po raz kolejny dynamikę tego sportu. W 2018 model RB14 pilotował Ricciardo i Verstappen (który do tej pory jest wierny swojej stajni). Ferrari reprezentowali Vettel i Raikkonen (dwaj wicemistrzowie tamtego sezonu). Aston Martin był tytularnym sponsorem Red Bulla, a rzeczywistym poprzednikiem dzisiejszego Astona w F1 było Force India z Oconem i Perezem za kółkiem. McLaren posiłkował się jednostką napędową Renault, a Alfa Romeo miała zatrudnionego w swoich szeregach Charlesa Leclerca i Marcusa Ericssona. W 2018 wprowadzono całą paletę kolorowych pasków oznaczających kolejne rodzaje mieszanek ogumienia (wraz z deszczowymi aż 9 różnych zestawów opon).
3. W sezonach 2010, 2013 i 2014 oglądaliśmy na singapurskiej nitce Marina Bay trzy hat-tricki (pole position, wygrana, najszybsze okrążenie). Kolejno ustanowili je Fernando Alonso, Sebastian Vettel (obaj jeszcze na silnikach V8 o pojemności 2400 cm3) oraz Lewis Hamilton (I era hybrydowa,V6).
4. Najszybsze pit stopy w Singapurze od sezonu 2015 (początki rywalizacji i nagród DHL za najkrótsze obsługi bolidów w F1):
| obsłużony kierowca | zespół | czas pit stopu [s] |
2015 | D. Kvyat | Red Bull | 2.53 |
2016 | L. Hamilton | Mercedes | 2.14 |
2017 | L. Hamilton | Mercedes | 2.27 |
2018 | L. Stroll | Williams | 2.20 |
2019 | R. Kubica | Williams | 2.24 |
2020 | - | - | - |
2021 | - | - | - |
2022 | M. Verstappen | Red Bull | 2.46 |
| | średnia ps best | 2.31 |
Najszybszy pit stop wyścigu w Singapurze wykonywany jest średnio w 2,31 s. Od 2015 na tej nitce najlepiej radzą sobie mechanicy z trzech stajni: Red Bulla, Mercedesa i Williamsa. Polskim akcentem jest R. Kubica (patrz tabela). Od 2016 roku nie było w Singapurze szybszego pit stopu niż 2.14 s na bolidzie Hamiltona.
5. W 2019 roku Marina Bay widziało ostatni raz wygraną Sebastiana Vettela w F1 (53. w karierze Niemca). Była to jedyna wygrana czterokrotnego mistrza w tamtym sezonie, a także trzecie z rzędu i ostatnie w kampanii zwycięstwo Ferrari. Na podium obok Vettela stanęła młoda gwiazda stajni z Maranello, czyli Charles Leclerc, który notabene zdobył tu swoje piąte pole position.
6. Porównanie kwalifikacji do wspomnianego już grand prix sprzed 5 lat (2018, I era hybrydowa) i kwalifikacji z zeszłego roku (2022) przy właściwie takiej samej konfiguracji toru oraz identycznej długości pojedynczego okrążenia, czyli 5.063 km [rok 2022 to pierwszy sezon nowej ery technicznej w F1], ale bez brania pod uwagę neutralizacji, zmian technicznych ogumienia itp.; w 2022 był mokry tor:
| 2018 | 2022 |
pole position | L. Hamilton | C. Leclerc |
czas okrążenia | 1:36.015 | 1:49.412 |
średnia prędkość [km/h] | 189,833 | 166,589 |
| | |
2. pole | M. Verstappen | S. Perez |
strata 2. pola do lidera [+s] | 0,319 | 0,022 |
śr. prędkość na 2. pole [kmh] | 189,204 | 166,555 |
| | |
3. pole | S. Vettel | L. Hamilton |
strata 3. pola do lidera [+s] | 0,613 | 0,054 |
śr. prędkość na 3. pole [kmh] | 188,629 | 166,507 |
- większe straty 2. i 3. pola startowego do zdobywcy pole position w 2018 niż w zeszłym roku, mimo że tor był 5 lat temu suchy;
- różnica między 1. i 2. polem w 2018 roku to ponad 0.3 s, w 2022: tylko 0.02 s!
- trzecie pole traciło do PP w 2018 roku ponad pół sekundy, a rok temu tylko 0.05 s!
- w 2018 roku zdobywca PP był 0.63 km/h szybszy od 2. zawodnika kwalifikacji; w 2022 była to przewaga 0,034km/h, więc znikoma!
7. Porównanie kwalifikacji 2022 i 2023 (oba sezony w II erze hybrydowej; ale inna pogoda (2022 rok - mokry tor) i nowa konfiguracja toru (usunięcie starych zakrętów 16-19) - długość pojedynczego okrążenia = 4.940 km):
| 2022 | 2023 |
pole position | C. Leclerc | C. Sainz |
czas okrążenia | 1:49.412 | 1:30.984 |
średnia prędkość [km/h] | 166,589 | 195,463 |
| | |
2. pole | S. Perez | G. Russell |
strata 2. pola do lidera [+s] | 0,022 | 0,072 |
śr. prędkość na 2. pole [kmh] | 166,555 | 195,308 |
| | |
3. pole | L. Hamilton | C. Leclerc |
strata 3. pola do lidera [+s] | 0,054 | 0,079 |
śr. prędkość na 3. pole [kmh] | 166,507 | 195,293 |
- żeby zdobyć PP, trzeba było być lepszym od drugiego zawodnika kwalifikacji w 2022 roku o 0.02 s, w tym roku wystarczyła przewaga 0.07 s;
- pierwsza trójka w obu latach zmieściła się kolejno w granicy 0.05 s i 0.08s!
- najlepszy zawodnik sobotniej rywalizacji w zeszłym roku był szybszy od 3. pola o 0.082 km/h, w sezonie 2023 jechał lepiej o 0,17 km/h
- pomimo zmian wspomnianych warunków (patrz wyżej) potrzeba było niezwykłej precyzji, by zdobyć pole position w obu porównywanych latach (podkreślam: bez różnicy czy mokro/sucho na torze).
8. Wracając do Hulkenberga, który dokładnie 5 lat temu miał wspomniany wyżej jubileusz - w 2023 na Marina Bay pojawi się po raz dziesiąty.
---------
korzystałam ze stron i zakładek na stronach [dostęp: 16.09.2023]:
www.formula1.com;
www.statsf1.com
https://www.cyrkf1.pl/dziewiec-roznych-opon-pirelli-2018-roku/;
https://1000konimechanicznych.blogspot.com/2022/09/35-132022-ostatnia-wizyta-f1-w.html;
tabele: opracowanie własne na podst. www.statsf1.com
pl.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.