Przejdź do głównej zawartości

42 [#7/2023]. Wybrane ciekawostki przed GP Singapuru

1. Dokładnie 5 lat temu miało miejsce 991. Grand Prix F1 w Singapurze. Tam po raz sześćdziesiąty dziewiąty w dotychczasowej karierze wygrał Lewis Hamilton. Jednocześnie Mercedes mógł świętować jako konstruktor 83. triumf w F1. Wtedy także Nico Hulkenberg przejechał swoje 150. grand prix w królowej motorsportu.

Fot. 1. Start GP Singapuru 2022 (z #11 - Sergio Perez, zwycięzca tego wyścigu)

źródło: https://youtu.be/35_ajbPPcm0?si=BRjqQnK58ur47txz [access: 16.09.2023]; screenshot from official free video from Formula 1 official YT channel; all logos belong to their owners;


2. Patrząc wstecz możemy zobaczyć po raz kolejny dynamikę tego sportu. W 2018 model RB14 pilotował Ricciardo i Verstappen (który do tej pory jest wierny swojej stajni). Ferrari reprezentowali Vettel i Raikkonen (dwaj wicemistrzowie tamtego sezonu). Aston Martin był tytularnym sponsorem Red Bulla, a rzeczywistym poprzednikiem dzisiejszego Astona w F1 było Force India z Oconem i Perezem za kółkiem. McLaren posiłkował się jednostką napędową Renault, a Alfa Romeo miała zatrudnionego w swoich szeregach Charlesa Leclerca i Marcusa Ericssona. W 2018 wprowadzono całą paletę kolorowych pasków oznaczających kolejne rodzaje mieszanek ogumienia (wraz z deszczowymi aż 9 różnych zestawów opon).

3. W sezonach 2010, 2013 i 2014 oglądaliśmy na singapurskiej nitce Marina Bay trzy hat-tricki (pole position, wygrana, najszybsze okrążenie). Kolejno ustanowili je Fernando Alonso, Sebastian Vettel (obaj jeszcze na silnikach V8 o pojemności 2400 cm3) oraz Lewis Hamilton (I era hybrydowa,V6).

4. Najszybsze pit stopy w Singapurze od sezonu 2015 (początki rywalizacji i nagród DHL za najkrótsze obsługi bolidów w F1): 

obsłużony kierowcazespółczas pit stopu [s]
2015D. KvyatRed Bull2.53
2016L. HamiltonMercedes2.14
2017L. HamiltonMercedes2.27
2018L. StrollWilliams2.20
2019R. KubicaWilliams2.24
2020---
2021---
2022M. VerstappenRed Bull2.46
średnia ps best2.31

    Najszybszy pit stop wyścigu w Singapurze wykonywany jest średnio w 2,31 s. Od 2015  na tej nitce najlepiej radzą sobie mechanicy z trzech stajni: Red Bulla, Mercedesa i Williamsa. Polskim akcentem jest R. Kubica (patrz tabela). Od 2016 roku nie było w Singapurze szybszego pit stopu niż 2.14 s na bolidzie Hamiltona.

5. W 2019 roku Marina Bay widziało ostatni raz wygraną Sebastiana Vettela w F1 (53. w karierze Niemca). Była to jedyna wygrana czterokrotnego mistrza w tamtym sezonie, a także trzecie z rzędu i ostatnie w kampanii zwycięstwo Ferrari. Na podium obok Vettela stanęła młoda gwiazda stajni z Maranello, czyli Charles Leclerc, który notabene zdobył tu swoje piąte pole position. 

6. Porównanie kwalifikacji do wspomnianego już grand prix sprzed 5 lat (2018, I era hybrydowa) i kwalifikacji z zeszłego roku (2022) przy właściwie takiej samej konfiguracji toru oraz identycznej długości pojedynczego okrążenia, czyli 5.063 km [rok 2022 to pierwszy sezon nowej ery technicznej w F1], ale bez brania pod uwagę neutralizacji, zmian technicznych ogumienia itp.; w 2022 był mokry tor:
20182022
pole positionL. HamiltonC. Leclerc
czas okrążenia1:36.0151:49.412
średnia prędkość [km/h]189,833166,589
2. poleM. VerstappenS. Perez
strata 2. pola do lidera [+s]0,3190,022
śr. prędkość na 2. pole [kmh]189,204166,555
3. poleS. VettelL. Hamilton
strata 3. pola do lidera [+s]0,6130,054
śr. prędkość na 3. pole [kmh]188,629166,507
- większe straty 2. i 3. pola startowego do zdobywcy pole position w 2018 niż w zeszłym roku, mimo że tor był 5 lat temu suchy;
- różnica między 1. i 2. polem w 2018 roku to ponad 0.3 s, w 2022: tylko 0.02 s!
- trzecie pole traciło do PP w 2018 roku ponad pół sekundy, a rok temu tylko 0.05 s!
- w 2018 roku zdobywca PP był 0.63 km/h szybszy od 2. zawodnika kwalifikacji; w 2022 była to przewaga 0,034km/h, więc znikoma!

7. Porównanie kwalifikacji 2022 i 2023 (oba sezony w II erze hybrydowej; ale inna pogoda (2022 rok - mokry tor) i nowa konfiguracja toru (usunięcie starych zakrętów 16-19) - długość pojedynczego okrążenia = 4.940 km):
20222023
pole positionC. LeclercC. Sainz
czas okrążenia1:49.4121:30.984
średnia prędkość [km/h]166,589195,463
2. poleS. PerezG. Russell
strata 2. pola do lidera [+s]0,0220,072
śr. prędkość na 2. pole [kmh]166,555195,308
3. poleL. HamiltonC. Leclerc
strata 3. pola do lidera [+s]0,0540,079
śr. prędkość na 3. pole [kmh]166,507195,293
- żeby zdobyć PP, trzeba było być lepszym od drugiego zawodnika kwalifikacji w 2022 roku o 0.02 s, w tym roku wystarczyła przewaga 0.07 s;
- pierwsza trójka w obu latach zmieściła się kolejno w granicy 0.05 s i 0.08s!
- najlepszy zawodnik sobotniej rywalizacji w zeszłym roku był szybszy od 3. pola o 0.082 km/h, w sezonie 2023 jechał lepiej o 0,17 km/h
- pomimo zmian wspomnianych warunków (patrz wyżej) potrzeba było niezwykłej precyzji, by zdobyć pole position w obu porównywanych latach (podkreślam: bez różnicy czy mokro/sucho na torze).

8. Wracając do Hulkenberga, który dokładnie 5 lat temu miał wspomniany wyżej jubileusz - w 2023 na Marina Bay pojawi się po raz dziesiąty.

---------
korzystałam ze stron i zakładek na stronach [dostęp: 16.09.2023]:
www.formula1.com;
www.statsf1.com
https://www.cyrkf1.pl/dziewiec-roznych-opon-pirelli-2018-roku/;
https://1000konimechanicznych.blogspot.com/2022/09/35-132022-ostatnia-wizyta-f1-w.html;
tabele: opracowanie własne na podst. www.statsf1.com
pl.wikipedia.org
en.wikipedia.org

Komentarze