Przejdź do głównej zawartości

47 [#4/2024]. Ciekawostek kilka o GP Kanady w latach 2002-2023

Dziwić może wybrany przedział czasowy do analizy kanadyjskiej imprezy. Ale jest on umotywowany ostatnia poważniejszą zmianą w wyglądzie nitki na torze im. Gillesa Villeneuva. Wspomniane uaktualnienie wyglądu przejazdu dotyczyło nawrotu o nazwie Epingle du Casino. Od tamtej pory rozegrano w Montrealu 19 grand prix. Nadchodzący wyścig - 9 czerwca 2024, będzie 20. edycją na okrążeniu liczącym już nie 4,42 km, a 60 m mniej.

Oto zestaw kilku zebranych ciekawostek, które dotyczą zawodników i bolidów królowej motorsportu przez ostatnie 19 zawodów:

1. Tor Gillesa Villeneuva gościł trzy rodzaje silników:

- V10 o pojemności 3.0;

- V8 o pojemności 2.4;

- V6 t h  (czyli kończące karierę w 2025 roku hybrydy w obecnej specyfikacji) o pojemności 1.6.

W erze zdominowanej  przez dziesięciocylindrówki w kwalifikacjach, czyli na pojedynczym okrążeniu, dominowały williamsy napędzane jednostkami BMW. Zespół Franka Williamsa w latach 2002-2004  zdobył w Montrealu trzy pole position z rzędu. Jeśli chodzi o drugą erę silników - V8, które jeździły w kraju Klonowego Liścia, tutaj władzą w kwalifikacjach podzieliły się McLaren i Red Bull (po 3 PP z rzędu na każdy zespół). Jednak pod względem producenta najlepsze silniki na zdobycie pierwszego pola startowego w Kanadzie miało wtedy Renault: Fernando Alonso w zespole konstruktorskim w 2006 roku oraz Red Bull w latach 2011-2013 (zespół kliencki). Później, wraz z nadejściem silników hybrydowych V6, sobotnie zmagania na wyspie Notre Dame przejmowali zawodnicy Mercedesa, którzy startowali czterokrotnie jako liderzy stawki. Dominację tę przerwał na dwa sezony Sebastian Vettel z Ferrari, a po wejściu nowych regulacji w 2022 roku - ponownie Red Bull dzięki Maxowi Verstappenowi. Warto zauważyć, że pole position w Kanadzie zespoły generalnie zdobywają przez kolejne lata z rzędu.


2.  Pod względem silników najlepsze do zdobycia pole position w Kanadzie w ciągu 19 sezonów był Mercedes (7 razy), później Renault (4x), następnie Honda (wliczając jednostkę RBPT z 2022 r.) i BMW (3 x). Najgorsze w zestawieniu jest Ferrari - tylko 2 razy zawodnikowi z tym silnikiem w analizowanym okresie udało się zdobyć pierwsze pole.

3. Tylko 9 razy zespół, którego kierowca zdobył pole position w Kanadzie, zostawał mistrzem świata konstruktorów w ciągu tych 19 sezonów.

4. Najwięcej pole position w latach 2002-2023 (nie było w Montrealu GP Kanady w 2009, 2020 i 2021) zdobył:

- Lewis Hamilton (6)

- Sebastian Vettel (5)

- Ralf Schumacher i Max Verstappen (po 2)

- Montoya, Button, Alonso, N. Rosberg (po 1).

5. Jeśli pole position zdobywałyby zespoły, to w Kanadzie do tej pory najlepszy był:

- Red Bull (5 x PP)

- Mercedes (4)

- McLaren i Williams (po 3). Znowu w omawianym okresie stawkę zamyka Ferrari z dwoma pole position na Villeneuvie, który gdyby to zobaczył, to spojrzałby jako były ich zawodnik z mówiącą wszystko miną...


Fot. 1. Ricciardo - zwycięzca GP Kanady w 2014 r.

źródło: https://www.redbull.com/pl-pl/ricciardo-triumf-kanada; copyright by: Getty Images/Tom Pennington [access: 8.06.2024]



6. W ciągu tych prawie 20 lat z pole position najczęściej zwyciężał  Hamilton, któremu ten wyczyn udał się pięciokrotnie. Za nim ustawiają się w statystykach Vettel i Verstappen z dwoma wygranymi z pierwszego pola. Sytuacja z wygraną wprost z pole position miała miejsce 10/19 razy, czyli istnieje średnio tylko 50% szansy, że pole sitter wygra GP Kanady. Tor w Montrealu nie jest w tej kwestii tak dogodny jak w Monako. Jeśli chodzi o zwycięzców na Notre Dame, którzy nie startowali z P1, to z najdalszego miejsca na prostej startowej wyścig wygrali:

- Raikkonen (2005), Button (2011) z 7. pola;

- Michael Schumacher (2004), Daniel Ricciardo (2014) z 6. pola.

Kubica w 2008 r. też należał do grona tych kierowców, tyle że zaczynał wyścig z P2.

Da się więc wygrać, nie mając pole position w Kanadzie, ale jak widać wyżej są to sytuacje rzadsze pod względem matematycznym.

7. Wśród ówczesnych zwycięzców GP Kanady mistrzem świata w ogóle nie został Robert Kubica (2008) i Daniel Ricciardo (sześć lat później). 

8. Kanada też nie wskazuje wprost przyszłego mistrza świata, tak jak niektóre tory: tylko w 52% zwycięzca GP w Montrealu zostaje czempionem bieżącego sezonu. Taka sytuacja zaszła 10 razy: najlepszy tutaj jest Michael Schumacher (2002-2004) oraz Hamilton (2015, 2017, 2019) i Verstappen (2022 i 2023).

9. Wg zespołów w Kanadzie zwyciężają najczęściej mclareny (5 wygranych), potem po 4 zwycięstwa mają (Ferrrari, Mercedes i Red Bull). Wg silników w Kanadzie najwięcej zwycięstw ma Mercedes (aż 9), zaś Ferrari na drugim miejscu ma dopiero zebrane 4 pierwsze miejsca).

10. W ciągu 19 lat mieliśmy w Kanadzie jednego hat-tricka. Wykręcił go Hamilton w sezonie 2017 (PP, wygrana, najlepsze okrążenie).

Dla wielbicieli porządku i tabelek powyższe zestawienie w kratkach poniżej:)

pole position1. miejsce
rokera silnikowazespółzdobywcazdobywcazespół
2002V10 3.0BMW Williams F1 TeamJuan Pablo MontoyaMichael SchumacherScuderia Ferrari
2003V10 3.0BMW Williams F1 TeamRalf SchumacherMichael SchumacherScuderia Ferrari
2004V10 3.0BMW Williams F1 TeamRalf SchumacherMichael SchumacherScuderia Ferrari
2005V10 3.0Lucky Strike BAR HondaJenson ButtonKimi RaikkonenTeam McLaren Mercedes
2006V8 2.4Mild Seven Renault F1 TeamFernando AlonsoFernando AlonsoMild Seven Renault F1 Team
2007V8 2.4Vodafone McLaren MercedesLewis HamiltonLewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes
2008V8 2.4Vodafone McLaren MercedesLewis HamiltonRobert KubicaBMW Sauber F1 team
2010V8 2.4Vodafone McLaren MercedesLewis HamiltonLewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes
2011V8 2.4Red Bull Racing (-Renault)Sebastian VettelJenson ButtonVodafone McLaren Mercedes
2012V8 2.4Red Bull Racing (-Renault)Sebastian VettelLewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes
2013V8 2.4Infiniti Red Bull Racing (-Renault)Sebastian VettelSebastian VettelInfiniti Red Bull Racing (-Renault)
2014V6 t h 1.6Mercedes AMG Petronas F1 TeamNico RosbergDaniel RicciardoInfiniti Red Bull Racing (-Renault)
2015V6 t h 1.6Mercedes AMG Petronas F1 TeamLewis HamiltonLewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team
2016V6 t h 1.6Mercedes AMG Petronas F1 TeamLewis HamiltonLewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team
2017V6 t h 1.6Mercedes AMG Petronas MotorsportLewis HamiltonLewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team
2018V6 t h 1.6Scuderia FerrariSebastian VettelSebastian VettelScuderia Ferrari
2019V6 t h 1.6Scuderia FerrariSebastian VettelLewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team
2022V6 t h 1.6Oracle Red Bull Racing (-RBPT)Max VerstappenMax VerstappenOracle Red Bull Racing (-RBPT)
2023V6 t h 1.6Oracle Red Bull Racing ( Honda RBPT)Max VerstappenMax VerstappenOracle Red Bull Racing ( Honda RBPT)

źródło: na podst. statsf1.com [dostęp: 8.06.2024].

---------

Por.: statsf1.com [dostęp: 8.06.2024]



Komentarze