Dziwić może wybrany przedział czasowy do analizy kanadyjskiej imprezy. Ale jest on umotywowany ostatnia poważniejszą zmianą w wyglądzie nitki na torze im. Gillesa Villeneuva. Wspomniane uaktualnienie wyglądu przejazdu dotyczyło nawrotu o nazwie Epingle du Casino. Od tamtej pory rozegrano w Montrealu 19 grand prix. Nadchodzący wyścig - 9 czerwca 2024, będzie 20. edycją na okrążeniu liczącym już nie 4,42 km, a 60 m mniej.
Oto zestaw kilku zebranych ciekawostek, które dotyczą zawodników i bolidów królowej motorsportu przez ostatnie 19 zawodów:
1. Tor Gillesa Villeneuva gościł trzy rodzaje silników:
- V10 o pojemności 3.0;
- V8 o pojemności 2.4;
- V6 t h (czyli kończące karierę w 2025 roku hybrydy w obecnej specyfikacji) o pojemności 1.6.
W erze zdominowanej przez dziesięciocylindrówki w kwalifikacjach, czyli na pojedynczym okrążeniu, dominowały williamsy napędzane jednostkami BMW. Zespół Franka Williamsa w latach 2002-2004 zdobył w Montrealu trzy pole position z rzędu. Jeśli chodzi o drugą erę silników - V8, które jeździły w kraju Klonowego Liścia, tutaj władzą w kwalifikacjach podzieliły się McLaren i Red Bull (po 3 PP z rzędu na każdy zespół). Jednak pod względem producenta najlepsze silniki na zdobycie pierwszego pola startowego w Kanadzie miało wtedy Renault: Fernando Alonso w zespole konstruktorskim w 2006 roku oraz Red Bull w latach 2011-2013 (zespół kliencki). Później, wraz z nadejściem silników hybrydowych V6, sobotnie zmagania na wyspie Notre Dame przejmowali zawodnicy Mercedesa, którzy startowali czterokrotnie jako liderzy stawki. Dominację tę przerwał na dwa sezony Sebastian Vettel z Ferrari, a po wejściu nowych regulacji w 2022 roku - ponownie Red Bull dzięki Maxowi Verstappenowi. Warto zauważyć, że pole position w Kanadzie zespoły generalnie zdobywają przez kolejne lata z rzędu.
2. Pod względem silników najlepsze do zdobycia pole position w Kanadzie w ciągu 19 sezonów był Mercedes (7 razy), później Renault (4x), następnie Honda (wliczając jednostkę RBPT z 2022 r.) i BMW (3 x). Najgorsze w zestawieniu jest Ferrari - tylko 2 razy zawodnikowi z tym silnikiem w analizowanym okresie udało się zdobyć pierwsze pole.
3. Tylko 9 razy zespół, którego kierowca zdobył pole position w Kanadzie, zostawał mistrzem świata konstruktorów w ciągu tych 19 sezonów.
4. Najwięcej pole position w latach 2002-2023 (nie było w Montrealu GP Kanady w 2009, 2020 i 2021) zdobył:
- Lewis Hamilton (6)
- Sebastian Vettel (5)
- Ralf Schumacher i Max Verstappen (po 2)
- Montoya, Button, Alonso, N. Rosberg (po 1).
5. Jeśli pole position zdobywałyby zespoły, to w Kanadzie do tej pory najlepszy był:
- Red Bull (5 x PP)
- Mercedes (4)
- McLaren i Williams (po 3). Znowu w omawianym okresie stawkę zamyka Ferrari z dwoma pole position na Villeneuvie, który gdyby to zobaczył, to spojrzałby jako były ich zawodnik z mówiącą wszystko miną...
Fot. 1. Ricciardo - zwycięzca GP Kanady w 2014 r.
- Raikkonen (2005), Button (2011) z 7. pola;
- Michael Schumacher (2004), Daniel Ricciardo (2014) z 6. pola.
Kubica w 2008 r. też należał do grona tych kierowców, tyle że zaczynał wyścig z P2.
Da się więc wygrać, nie mając pole position w Kanadzie, ale jak widać wyżej są to sytuacje rzadsze pod względem matematycznym.
7. Wśród ówczesnych zwycięzców GP Kanady mistrzem świata w ogóle nie został Robert Kubica (2008) i Daniel Ricciardo (sześć lat później).
8. Kanada też nie wskazuje wprost przyszłego mistrza świata, tak jak niektóre tory: tylko w 52% zwycięzca GP w Montrealu zostaje czempionem bieżącego sezonu. Taka sytuacja zaszła 10 razy: najlepszy tutaj jest Michael Schumacher (2002-2004) oraz Hamilton (2015, 2017, 2019) i Verstappen (2022 i 2023).
9. Wg zespołów w Kanadzie zwyciężają najczęściej mclareny (5 wygranych), potem po 4 zwycięstwa mają (Ferrrari, Mercedes i Red Bull). Wg silników w Kanadzie najwięcej zwycięstw ma Mercedes (aż 9), zaś Ferrari na drugim miejscu ma dopiero zebrane 4 pierwsze miejsca).
10. W ciągu 19 lat mieliśmy w Kanadzie jednego hat-tricka. Wykręcił go Hamilton w sezonie 2017 (PP, wygrana, najlepsze okrążenie).
Dla wielbicieli porządku i tabelek powyższe zestawienie w kratkach poniżej:)
źródło: na podst. statsf1.com [dostęp: 8.06.2024].
---------
Por.: statsf1.com [dostęp: 8.06.2024]
Komentarze
Prześlij komentarz
Jeśli chcesz skomentować post - zapraszam! Pamiętaj jednak o szacunku dla autora, innych komentujących oraz osób wymienionych w artykułach.